středa 13. prosince 2017

Hrnčířský kruh...


... je pro mne stále velká neznámá, ale svůj první keramický hrneček se mi v našem keramickém kroužku podařilo "uplácat" i bez něj :-) A radost mám velikánskou. Moc se to dneska nenosí, ale já se chválím. Protože tak před deseti, dvaceti lety bych nevěřila, že jsem něčeho takového vůbec schopna.


Myslím, že by se člověk měl umět radovat z vlastních pokroků, byť je stále co zlepšovat. A nestydět se za to. Když ne za výsledek, tak minimálně za tu cestu, která k nim vede, můžu být na sebe pyšná. Za to, že po prvním nezdaru vše hned nevzdám, nehodím za hlavu, ale zkouším to znovu a znovu, až se to povede. Ne vždy to tak musí být, každý máme své limity, ale obvykle dokážeme mnohem víc, než si sami myslíme...

Strašně dlouho jsem to v sobě popírala a hledala chyby a nedostatky víc než pokroky, zlepšení... a neuvědomovala si, jak si v sobě nevědomky tímto přístupem čím dál víc zadupávám tvůrčí přístup a kreativitu. Jsem přesvědčená, že v dnešním rychle se měnícím světě jich bude třeba víc než kdy dřív.

Učím se tedy dělat chyby a mít se víc ráda i se všemi svými nedostatky. Protože dokonalost neexistuje, respektive její vnímání je velmi subjektivní záležitostí. Protože chybami se učím. Protože díky chybám se nakonec "zdokonaluju". To není klišé, to je fakt, který si potvrzuji každým dalším dnem, v němž si dovoluji chybovat, ať už jde o cokoliv - tvoření, výchovu dětí, vztahy k jiným lidem... 

Snažím se zasít stejné "semínko" i u dětí (a radovat se nejen z každého jejich pokroku, ale především jejich chuti věci zkoušet znovu, bez ohledu na to, jak "dokonalý" nakonec bude výsledek) a ruku v ruce s tím se učím být více trpělivá... neboť trpělivost růže přináší a zpátky cesty není, jen vpřed :-)

Náš keramický kurzík letos končí, ale pevně doufám, že bude znovu otevřen na jaře a já budu moci zase pokračovat. Byly to opravdu moc krásné podvečery...

Mějte hezký den

A.

16 komentářů:

  1. Aničko,
    ty jsi pro mě inspirace nápadů, neuvěřitelně kreativní, manuálně všestranně zručná,.. a nejrychlejší žena co znám !
    Takže za mě jsi dokonalá !
    A hrníček se ti opět moc povedl :-)
    Krásnou středu!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, Ty víš, jak po ránu potěšit mou ženskou ješitnost! :-)) Děkuji, rychlá nejspíš jsem, no a na tom ostatním budu ještě pracovat, aby to byla pravda alespoň ze 3/4 .-) Díky za ohlas k hrníčku. Krásný čtvrtek A.

      Vymazat
  2. Aničko, mě se hrneček moc a moc líbí, povedl se Ti na 1
    Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, to mě moc těší. Já si ho taky zamilovala :-) Krásný den A.

      Vymazat
  3. Aničko, pýcha a radost je zcela na místě, úplně jste mi připomněla mé keramické pokusy asi před deseti lety :-). Také jsem tehdy měla obrovskou radost, že se mi povedl ručně "vykroužit"celkem rovnoměrný hrneček, který vzešel z mých rukou :-). Vím z vlastní zkušenosti, že to není úplně jednoduché, ale ta radost, že to člověk dokáže, je úžasná!! Také ráda přijímám nové výzvy a zkouším dělat vše, co se mi nějakým způsobem zalíbí.Člověka to posouvá dopředu a nejen v kreativitě, je to dobrý trénink i pro život .-), pak Vás jen tak nepoloží jakákoliv obtížnější situace. Váš hrneček je krásný originál, takový druhý není a nebude!! Buďte na sebe pyšná a klidně se i pochvalte :-). Ať Vám keramické nadšení dlouho vydrží!!!! ZaZa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zazo, děkuji za krásný komentář a nemohu než souhlasit - to propojení s běžným životem vnímám taky velmi silně :-)) Přeji hezké dny A.

      Vymazat
  4. Dobrý večer Aničko, jen se pochvalte, je to dobře.Já se taky chválím.Za mne jste jednička, taková kreativní smršť,co všechno co chce dokáže.😇Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, děkuji za super poklonu. S tou kreativní smrští jste mě pobavila. Já asi jsem tak trochu smršť... a snažím se i o ten přívlastek "kreativní" :-) Krásný den A.

      Vymazat
  5. Aničko, je úžasnej!! Vážně krásný hrneček a vím o čem mluvím..keramiku mám každý týden a čím dál tím víc zjišťuji, že to není žádná legrace, ale je to krásný " očistec!" Měj se moc krásně. Inka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Inko, děkuji a přesně tak, je to skutečně "očistec" a krásný :-) Také krásné dny přeji A.

      Vymazat
  6. Milá Aničko, sleduji Váš blog již dlouho a jste mojí velkou inspirací. Není na místě, že jste o sobě pochybovala, naopak, stiháte nesmírně mnoho, jste všestrannná, umíte toho spoustu. Jsem taktéž tvořilka, baví mě ruční práce a dá se říct, že k nim utíkám před vším...Když děti usnou, začínám :-). Dva roky pořádám tvoření u nás ve vesnici, vlastně nedaleko, v Hodslavicích. Mějte se moc hezky a děkuji za Vaše krsné a inspirativní příspěvky. Moc zdravím. Petra Mikulcová

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petro, děkuji za vystoupení z anonymity a milý komentář :-) Vidíte, díky tomu jsem si teď rozšířila své geografické rozhledy a místopis...teď konečně vím, že máme v kraji i malou vísku zvanou Hodslavice :-) Přeji hodně štěstí ve Vašem úsilí, vím, jak je náročné vše vymyslet, připravit, zorganizovat... Kreativní podvečery jsem ještě před dvěma lety pořádala pravidelně každý druhý pátek i u nás, ale přestalo mě to bohužel těšit, mám tak organizační pauzu, možná v příštím roce a v trochu jiném formátu než dřív... .-) Krásné dny A.

      Vymazat
  7. Aničko, nejen hrníček je krásný! Krásně a pravdivě jsi to napsala.... Jen si to všechno včas uvědomit a dívat se na to z pohledu, který popisuješ, z pohledu pokroku, rozvíjení se, učení se... Je to těžký úkol a ty jsi to zvládla, tak tě nic nebrzdí v rozletu. ;-) ať se ti hezky tvoří a nejen to! :-) Pa L.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Luci, moc díky za komentář, který reaguje nejen na mou hrníčkovou prvotinu, ale také to ostatní, co mi vzešlo v souvislosti s ním z mysli :-) Přeji krásné dny A.

      Vymazat
  8. Jé, tento příspěvek mi nějak unikl. Aničko hrníček je nádherný, tvořený pro dobrou náladu. :-) A také si myslím, že samochvála nás posouvá dál, protože jen my víme, co všechno jsme museli překonat, kolik energie vynaložit, aby vzniklo něco tak pěkného jako třeba hrneček. Pa, D. ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, to jsi napsala moc hezky, děkuji :-)) Krásný poslední adventní týden A.

      Vymazat

Děkuji za vaši návštěvu i chvilku na komentář, který mi zde po sobě zanecháváte. Dáváte mi tak najevo, že se vás mne psaní či fotky nějakým způsobem dotýká.

Chci přinášet především inspiraci, radost, povzbuzení, zamyšlení.... k tématům, které mě samotnou zajímají nebo na ně sama hledám odpovědi, i když jsou někdy z těch, na které se názory hodně různí.

Díky za slušnost, ohleduplnost k ostatním a odvahu podepsat se pod svůj vlastní názor.

Mějte krásný den

Anna