středa 22. ledna 2014

Pletená provlékací šálka

Dobrý večer,
už pár dnů pracuji na pletených provlékacích šálkách k čepicím pro Jiříčka a Viktorku. Začala jsem tou pro Viki, ale trvala mi dlouho a stále ještě není úplně podle mého gusta. Mám v plánu ji ještě obháčkovat dokola po obvodu a kolem otvoru na provlékání. 

Než jsem však stačila sáhnout po háčku, rozpletla jsem si druhou šálku pro Jiříčka. Přestože jsem s ní strávila jen pár pletacích hodin, nemůžu se na ni vynadívat.

Vycházela jsem ze dvou popisů (od Dropsu zde a autorky z mimibazaru zde). 


Musím přiznat, že když se Jiříčkova šálka začala pomalu rýsovat, začala si má mysl pomalu, ale jistě pohrávat s myšlenkou, že tu předchozí celou rozpářu a upletu novou. Ještě to nechám chvíli "uzrát" a pak se uvidí :-)

Jiříčkova šálka je podle mě geniálně vymyšlená (abyste to špatně nepochopili, nechci se tu bít rukama do prsou, ten nápad není můj! Jen jsem znovuobjevila něco, co už řada z vás dávno zná z dob svého dětství) - skvěle vypadá a taky skvěle drží na krku a plní tak svou hlavní funkci. Dneska u nás bylo první testování a uspěla na jedničku :-)

Matně si vzpomínám, že jsem se s obdobnými kousky setkala v garderobě své i ostatních dětí už před řadou let... Je to zkrátka kousek potvrzený léty praxe :-) A aby z toho mého počínání měl užitek zase někdo další, "vyrobila" jsem polopatický návod pro začátečníky. Snad bude srozumitelný.

Materiál: ELIAN Creativ, odstín č. 842
Velikost: do 1 roku

Rovné jehlice č. 4,5, 2 silnější pomocné jehlice nebo ještě lépe pletací "spínací špendlíky" (na pletení tunýlků, ideálně velikost č. 4,5)

O mém výběru jehlic menších, než výrobci přízí doporučovaných velikostí, už jsem psala v předchozích pletařských návodech, takže váháte-li, pochybujete-li, zdůvodnění najdete tam :-)

Nahoďte si 3 oka na rovné jehlice č. 4,5. Budeme plést tzv. vroubkovaným vzorem (tj. lícová i rubová strana pletená hladce). První řadu upleteme hladce. Nyní budeme postupně v každé řadě přidávat 1 očko takto: vždy upleteme 1. oko hladce anglicky (za zadní nit), poté přidáme jedno oko upletením nitky mezi oky (levou jehlicí nadzvedneme spojovací nitku mezi oky a upleteme ji anglicky). Do konce řady pleteme hladce, poslední krajové oko sejmeme bez upletení (sejmeme jako při pletení obrace).

Výše uvedeným postupem pleteme (přidáváme oka) až do té doby, než budeme mít  na jehlicích 24 ok. Poté již nepřidáváme, ale upleteme dvě řady hladce.

Dostali jsme se k části šálky, kterou bude tvořit tunýlek na provlečení. Plést budeme tzv. patentovým vzorem (tj. 1 oko hladce, 1 oko obrace). 24 ok na jehlici si rozdělíme na dvě poloviny takto: "1 oko hladce, 1 oko odložíme na pomocnou jehlici za práci, 1 oko obrace, 1 oko odložíme na pomocnou jehlici za práci", část " " opakujeme až do konce řady. Nyní máme 12 ok na pracovní jehlici a 12 ok na pomocné jehlici za prací. Na pracovní jehlici pokračujeme pletením patentního vzoru (1 oko hladce, 1 oko obrace - v rubové straně tak, jak se nám oka jeví) ještě dalších 11 řad a pak tato oka odložíme na druhou pomocnou jehlici a ustřihneme přízi (ponecháme konec na zapošití dlouhý cca 5 - 10 cm). Prve odložená oka z pomocné jehlice vrátíme zpět na pracovní jehlici, napojíme vlnu a upleteme 12 řad patentových vzorem. 

Nyní obě části pleteniny opět spojíme (a tunýlek tím uzavřeme): pleteme střídavě 1 oko na pracovní jehlici a 1 oko z pomocné jehlice (vše hladce), na konci budeme mít opět 24 ok jako na začátku před pletením tunýlku.

Pokračujeme v pletení vroubkového vzoru (tj. lícové i rubové strany hladce), bez přidávání, ještě dalších 79 řad.

Poté opět rozdělíme 24 ok na pracovní a pomocnou jehlici tak, jako jsme to dělali u prvního tunýlku a stejně tak upleteme obě části tunýlku (2 x 12 řad patentovým vzorem).

Opět spojíme obě tunýlkové části na jednu jehlici, tj. pleteme střídavě 1 oko na pracovní jehlici a 1 oko z pomocné jehlice (vše hladce), na konci budeme mít opět 24 ok jako na začátku před pletením tunýlku.

Nyní začneme ubírat v každé řadě jedno oko takto: pleteme 1. oko hladce anglicky, poté spleteme 2 oka hladce a až do konce řady pokračujeme pletením hladce, poslední oko sejmeme bez pletení. Takto ubíráme v každé řadě jedno oko až do doby, kdy nám zbudou poslední 3 oka, která uzavřeme spletením anglicky.

Šálka měří cca 54 cm. Potřebujete-li šálku na větší dítě či dospělého, postupujete stejně, jen v části za prvním tunýlkem upletete místo stávajících 80 více řad vroubkovaným vzorem.

Tak ať se dílo zdaří, pokud se do pletení šálky pustíte taky :-)

Krásný večer

Anička

14 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. A přitom ty šálky už jsou vlastně babičky :-)

      Vymazat
  2. Aničko, ta vlna se mi moc líbí, asi si ji budu muset někde objednat. ;-) Čepice i šálka jsou z ní opravdu moc pěkné. Je fajn, že se dětičkám staráš o krčky. Já když jdu s dětmi na vycházku, tak jsou bez čepic a s odhalenými krky. Je mi zima za ně. A to jsme rodiče informovali, že chodíme ven za každého počasí ( jen když budou padat trakaře ne ). Už jsem koukal na to počítadlo, co jsi zmiňovala minule. Určo si pořídím, Aničko, máš i takové ty sponky na očka ( např. začátek řady, když si potřebuji označit), nevím jak se to jmenuje. Já vždy dávám kousek vlny, ale moc mi to nevyhovuje. Co používáš. Díky, pěkný večer. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já objednávám zde: www.pletaciprize.eu, jsem tam spokojená s výběrem i cenami.

      U nás by odhalené krčky, uši, ruce... v zimě neprošly. My chceme být zdraví, nemocí jsme si už užili na podzim dost :-) Nechápu, že jsou někteří rodiče tak hloupí. Sama nosím čepice, na jaře i na podzim, když je chladněji a fouká, barety. Nestydím se za to a "obdivuji" lidi, kteří ačkoliv mají uši červené jako maliny a u nosu stále kapesník, chodí s "holou" hlavou. Manžel je naštěstí nastavený stejně.

      Ještě k těm pomůckám - kupované "značky" zatím nepoužívám, stačí mi kousek vlny nebo kancelářská sponka. Tak tady neporadím.

      Pěkný večer

      Anička


      Vymazat
    2. Jé, vidíš, kancelářská sponka není špatný nápad. Moc díky. :-) Tu vlnu mají teď o10,- levnější, jen vybrat odstín. ;-) Moc díky za stránky. Aničko, zmiňovala jsem ponožky. Já pletu na 4 (5) jehlicích. Mám návod ze starého časopisu. Mám zkusit nafotit a poslat? Letos jsem si koupila časopis Sabrina - ponožky ve 4 krocích.Jsou pletené od špičky taky 4 jehlicemi. Ty jsem ale ještě nezkoušela.

      Vymazat
    3. Tak to jsem ráda, že jsem přece jen přinesla nějaký dobrý tip :-) No, pár návodů na pletené ponožky už postupně schraňuji, ale ještě jsem se nerozhoupala. Pokud by Tě to moc neotravovalo, tak bych poprosila o oba návody. Ať ta vlna lítá, když už mám tu hromadu jehlic! :-)

      Vymazat
  3. Krasne barevnou salu jsi Jirikovy upletla.Take jsm takovou mela jako dite je to opravdu dobry navrh.

    OdpovědětVymazat
  4. Moc pěkná čepička i šálka. Líbí se mi ta barevná kombinace. M.

    OdpovědětVymazat
  5. Odpovědi
    1. Tak šup jehlice do ruky a aspoň jednu pro sebe a vnoučka :-)

      Vymazat
  6. Jů Aničko, šála je parádní, s dovolením ukládám, ten popis jsem měla mít, když jsem šály pletla, no jsou pro příště :O). Setík je perfektní, doháníš mě :O). Krásný sluneční den přeje Maryša :O)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se hodí, Maryško :-) Jen to pak v tu pravou chvíli zase najít :-)))

      Vymazat

Děkuji za vaši návštěvu i chvilku na komentář, který mi zde po sobě zanecháváte. Dáváte mi tak najevo, že se vás mne psaní či fotky nějakým způsobem dotýká.

Chci přinášet především inspiraci, radost, povzbuzení, zamyšlení.... k tématům, které mě samotnou zajímají nebo na ně sama hledám odpovědi, i když jsou někdy z těch, na které se názory hodně různí.

Díky za slušnost, ohleduplnost k ostatním a odvahu podepsat se pod svůj vlastní názor.

Mějte krásný den

Anna