středa 24. srpna 2016

Bezinky...

... už jsou černé a to je pro mne impulz začít s jejich sběrem .-) Už několikátou sezónu z nich vyrábím lahodný bezinkový likér. Ne pro mne (alkohol piji jen výjimečně), ale pro mé drahé příbuzné (mou babičku a mého taťku), kteří jej ode mne dostávají prakticky každý rok jako vánoční dárek. A vánoční to on opravdu je. Při jeho výrobě se používá řada koření, které mám spojeno právě s Vánocemi... skořice, badyán, hřebíček, vanilka... :-)

Letos se mi s dětmi podařilo nasbírat bezinek nejvíce za celou dobu (dobré 4 litry černých bezinkových kuliček), je to taková malá kompenzace za loňský rok, kdy jich díky suchu u nás bylo opravdu malinko a stačily tak tak na jednu lahvinku.

Z poloviny bezinek jsem tak tentokrát vyrobila navíc i naši domácí novinku - bezinkovou šťávu - krásnou, temně červenou a také zdravou a výbornou nejen na zimní nachlazení. Přidá se tak k dalším našim domácím medicínám, které nám v zimě hodně pomáhají (šalvějový, mátový, .... tymiánový, zázvorový či sirup z bezových květů a pampeliškový med). A už se těšíme na první degustačku (a ta přijde brzy, zbylo i na jednu malou testovací skleničku) :-)



Recept je velmi jednoduchý. Nasbíráte cca 1 kg plodů černého bezu, které omyjete a oberete ze stonků (ideální je plody obírat vidličkou nad velkým kastrolem vloženým do dřezu, abyste neměli všechno červené, bokem dejte i případné zelené bobulky .-)). Obrané bobulky zalijete vodou tak, aby byly zcela ponořené a přivedete k varu, pak necháte mírně vařit alespoň 20 min (tepelně nezpracované bobule jsou jedovaté). Přecedíte přes sítko (nebo máte-li, tak dětskou látkovou plenu jako já) a k přecezené šťávě přidáte 0,7 - 1 kg cukru, 1 rolku celé skořice, pár hřebíčků, a šťávu ze 3 citrónů a vaříte, dokud se cukr nerozpustí. Ještě horké (a přes sítko přecezené) vlijete do čistých a nahřátých lahví (dezinfikuji je těsně před tím v troubě) a uzavřete.

A příště už i likérek .-)

Krásný, klidný večer

A.

5 komentářů:

  1. Aničko,to bude dobrota.Ještě jsem šťávu,ani likér z bezinek nedělala.Prý je průtahový..:-D
    Krásný den přeji
    Daška

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Daško, to je, dnes jsme degustovali šťávu, nádherně voní a je tak dobroučká, určitě stojí za vyzkoušení. Pokud jde o projímávý účinek bezinek, tak ten stejně jako Bohunka nemohu u tepelně zpracovaných produktů potvrdit. Z toho, co jsem se dočetla, se to asi opravdu týká pouze pojídání bezinek za syrova (někde se dokonce vůbec nedoporučuje s tím, že jsou za syrova jedovaté). Krásný den A.

      Vymazat
  2. Aničko, dělávám štávu a marmeládu. Likér jsme dostávaly od babičky, ted už je řada na mě i s likérem.
    Krásné dny.
    Bohunka

    Daško, projímavé jsou pouze syrové bezinky, po tepelné úpravě se jich bát nemusíš.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohunko, tak marmeládu ještě nedělám, ale věřím, že musí být výborná, tak třeba příští rok a nebo... pokud se ještě vyburcuji a mezi tím mi je ptáci nesezobou, pak i letos .-) Krásný poslední prázdninový týden, to to uteklo, viď? .-)

      Vymazat
    2. Ani mi nemluv, Aničko, obě dcery jdou na intr, taže mám milion obav, jedna má už příští týden seznamovací tábor, takže odjíždí o týden dřív..
      Marmeláda je skvělá, nejlepší s palačinkami..
      Bohunka

      Vymazat

Děkuji za vaši návštěvu i chvilku na komentář, který mi zde po sobě zanecháváte. Dáváte mi tak najevo, že se vás mne psaní či fotky nějakým způsobem dotýká.

Chci přinášet především inspiraci, radost, povzbuzení, zamyšlení.... k tématům, které mě samotnou zajímají nebo na ně sama hledám odpovědi, i když jsou někdy z těch, na které se názory hodně různí.

Díky za slušnost, ohleduplnost k ostatním a odvahu podepsat se pod svůj vlastní názor.

Mějte krásný den

Anna