... tenhle provokativní název není z mé hlavy, ale stačil na to, aby upoutal mou pozornost a já si vyslechla krátké, ale hodně zajímavé vystoupení matematika Oldřicha Botlíka .-) Vystudoval matematiku na Karlově Univerzitě a dlouhodobě se pohybuje jako konzultant v oblasti vzdělávání.
Neméně zajímavý mi přijde i jeho článek "Co se stane, když Sheldon rozhoduje o tom, jak se má Penny učit matematiku". Nejsem učitel a nejsem vystudovaný matematik, ale to přirovnání školské reality s čelními představiteli mého oblíbeného zahraničního seriálu "Velký třesk" mi přijde trefné. Jsem přesvědčena o tom, že nejen obsah (probíraná látka), ale stejně tak forma (způsob, jakým je podána žákům učitelem) hraje svou roli v motivaci žáků učit se novým věcem.
Jak to vnímáte vy? Jste spokojeni s tím, jak to funguje ve školách (základních, případně středních) teď nebo vidíte prostor pro změny?
Krásný den
A.
Velký třesk je fajn, ale někdy trochu děsí pohledem na "vědce". Protože mám jednoho v rodině / dcera/, byť je teď na rodičovské, trochu mi připadá, že svět jim hází klacky pod nohy. Když jde o dobrou vědu....A na školách mi chybí předmět hodiny rétoriky, jako to mají třeba v usa, naučí děti komunikovat a diskutovat...a pak není v řeči žádně ...éééé....éééé...hezký den všem.
OdpovědětVymazatMilky, děkuji za názor. Ten seriál je třeba brát trochu s nadhledem :-) Chování jednotlivých aktérů je umocněné, aby více vynikly jejich odlišnosti a určitě nemůže být Sheldon Cooper považován za prototyp každého jednotlivého vědce, na kterého člověk v běžném životě narazí.
VymazatKdyž jsem kdysi stála u přípravy jednoho projektu na podporu matematiky ve školách, měla jsem ale možnost s několika vědeckými pracovníky spolupracovat. A jisté společné znaky, odlišující je od běžné populace, tam byly znát (navzdory tomu jsme se ale domluvili :-))
Jako přirovnání k situaci v našich školách mi článek přišel velmi trefný. To, zda vědcům u nás někdo háže klacky pod nohy, posoudit nemohu.
Nevím ani, co si představit pod "dobrou vědou". Pro mě neexistuje dobrá a špatná věda. Ale vědci, kteří mohou být světu přínosní a nebo ne. Schopnost vykomunikovat výsledky svého bádání s okolním světem je tak toho nezbytnou součástí. Souhlasím, že větší rozvoj komunikačních a prezentačních dovedností na školách by byl přínosem - nejen pro budoucí vědce, ale obecně pro všechny.
"Slovní vata" (ééé, jako, takže atd.) je podle mě to nejmenší, co by nás v té souvislosti mělo trápit. Jako mnohem závažnější problém vidím neschopnost vysvětlit, přiblížit posluchačům samu podstatu věci a neochotu mluvit jejich "řečí".
Hezký večer i nadcházející víkend.
A.