neděle 30. září 2018

Trochu komplikovaný vztah...

... máme u nás doma k houbám a jejich konzumaci.

Já vyrostla v houbařské rodině. Na hřiby se vyjíždělo do hor při každé vhodné příležitosti - s našima, ale snad ještě víc s babičkou a dědou. Vzpomínky na houbařské výlety patří mezi mé nejkrásnější z dětství. 

To vstávání ještě za tmy, abychom byli pod kopcem v ten pravý čas. Dostatečné zásoby babiččina čaje s domácím ovocným sirupem ve flaškách od octa. Babiččiny "dušičkové" housky na svačinu se zapečenými klobáskami uvnitř. Samotné houbaření v lesích..... 

A pak ty hromady hřibů, ze kterých se pak první týden dělala smaženice, houbová polévka, houbová omáčka... bylo to pro mě utrpení :-) Já jediná v rodině hřiby neměla ráda! Jenže v době mého dětství si nikdo vybírat u jídla nemohl (alespoň u nás doma ne)... takže jsem hřiby ze všech jídel pracně zkoušela separovat a házet do talíře o tři roky mladší ségře, která je pak jedla za mě :-)

Bylo to velmi schizofrenní. Jak já to sbírání hřibů milovala, jak ráda jsem si k nim čichala a užívala si jejich nádherného aroma a vůně. Ale když jsem se je pokusila jíst, žaludek se vzpíral.


Zato můj muž pochází z nehoubařské rodiny. Hřiby se u nich nejedly a tudíž nesbíraly. Hřibům nevěřil a viděl na nich jen samá negativa.

Vypadalo to tedy, že jsme se v tomto ohledu více než našli. Po hřibech jsme dlouhá léta ani neštěkli :-)

Jenže já si časem ke konzumaci hřibů přeci jen našla cestu. Bez problémů se vypořádám se žampióny a v podstatě i všemi "tvrdými" hříbky, které se při tepelné úpravě nerozpliznou do takového toho typického "slizoidního" tvaru :-) Taky si ráda pochutnám na sušených hříbcích v polévce či zelňačce (ty mi nevadily ani jako dítěti). Viki to má podobně. Jirka se s mužem hříbkům vzpírali, ale když jsem jim párkrát žampiónky v polévce rozmixovala, zblajzli jí na posezení :-) 


Žampiónky nám rostou i na zahradě. Děti mi je pořád nosí a chtějí pokaždé, abych jim z nich udělala polévku :-) 

Tento rok však přišel další velký zlom. Ve sváteční páteční den jsme se vydali na naši první rodinnou houbařskou túru (...kterou navrhl můj muž! Doteď jsem z toho paf :-)). Jen na chvilku, kousek od přehrady Šance, otestovat, jak nám to půjde.

Vyzbrojeni novým proutěným košíkem, nožíkem, po manželově strýci zděděným kapesním atlasem hub a mými slábnoucími vzpomínkami na sbírané hřiby z dob mého dětství :-) Atlas jsme nakonec nepoužili. Potkali jsme tři druhy hřibů, které jsem podle svých vzpomínek identifikovala jako "bezpečně" jedlé a ty jsme pak vzali domů. Byla jich sice jen malinká hromádka, ale na pocitu důležitosti nám to nevzalo ani kousek :-)

Tenhle kousek jsme nechali v lese :-) Ale na fotce mu to sluší, viďte? :-)

Po návratu domů jsem volala naši "rodinnou mykologickou poradnu" (tj. mého taťku, který se evidentně dobře bavil, ale předběžně mi potvrdil správnost výběru) a když nás druhý den s mamkou navštívili, dal mi finálně zelenou, abych je i nasušila :-)


Nevěřila bych, jak to naše první houbaření všechny chytne. Byl to nádherný výlet, snad přijdou i další stejně pěkné :-) Jaký vztah pojí k houbám a houbaření vás?

Krásný poslední zářijový den

A.

11 komentářů:

  1. Aničko,tak jste mi moc silně připomněla dětská léta.Také jsme za tmy vyráželi do lesů 3 km od baráčku.Měli jsme je rádi v rodině všichni.Maminka tam dávala vždy pro jistotu podusit celou cibuli ..nikdy nezčernala. Strašně ráda jsem houby sbírala.Dnes mi je již 69 let .Bydlíme ve městě..lesy daleko a navíc nechávat někde stát auto,tak už bychom jej nikdy nenašli.Bohužel taková je doba.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aničko, díky za návštěvu i komentář a sdílení vlastních vzpomínek :-) S tou cibulí to neznám - jestli jsem to správně pochopila - pokud při dušení hříbků přidaná cibule zčerná, znamená to, že mezi nimi byl nějaký jedovatý? Pokud jde o to nechávání aut u lesa - ve svém okolí nemám nikoho, kdo by měl v tomto ohledu špatnou zkušenost... ale každopádně i toto není nepřekonatelná překážka, my jsme často do hor vyráželi vlakem :-)

      Krásné dny A.

      Vymazat
  2. Aničko, o mém vztahu k houbám, hřibům pokud budeš chtít se dočteš právě v posledním příspěvku u mě na blogu A před týdnem i na instagramu😉Já mám totiž vztah k houbám velmi pozitivní !A to i co se sběru a konzumace týká😊I mě to naučila v dětství babička s dědou.A já to teď přenáším do své rodiny😊Sběru a sušení zdar!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, to se můžu s několika suchohříbky, babkami a jedním malým praváčkem zahrabat ve srovnání s Tvými úlovky :-) Ale moc Vám to přeji. Je moc fajn, že se vám daří předávat rodinnou houbařskou štafetu dál. Je to hezky strávený čas a pro nás všechny, kteří trávíme u počítačů hodně času, je to výborná přírodní terapie pro duši i tělo :-) Krásné dny A.

      Vymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. Houby miluju se vším všudy - i s čekáním, kdy konečně začnou růst, s ukradenými chvilkami času, kdy se dostanu aspoň na půlhodinku sama do lesa, se samotným sbíráním a čištěním. Dokonce mě takovým zvláštním masochistickým způsobem baví i to, když po velkém přemlouvání dostanu do lesa všechny děti, kdy jich 2/3 prvních pár kroků v lese bulí, že tam být nechtějí a zbývající kus obrací oči v sloup s otázkou, kdy už půjdeme domů. Jen co se však kluci v lese trochu rozkoukají, jsou k nezastavení a užívají si to tam. Do košíku by naházeli kde co, aby to pak desetkrát vysypali nebo s tím někam padli. Holčičce se s nálezem první jedlé houby rozsvítí oči a sice si pořád stěžuje (asi aby nevypadla z role), ale nakonec tam vydrží docela dlouho. A pokud se mi podaří nějaké houby dopravit v pořádku domů (většinou ty, které nemají v košíčkách kluci), v noci je čistím, krájím, převářím a dávám do mrazničky a nadávám, že se na to můžu vykašlat. Ale mně i všem okolo je jasné, že jak to jen půjde, vyrazím do lesa zase.
    Přeju krásné dny :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Praevko, díky za krásný komentář. Prostě houbař celým srdcem :-) Také krásné podzimní dny přeji A.

      Vymazat
  5. Houbaření miluji, vždy se těším na své první zvolání - Mááám :o). Les v téhle době je tak nádherný, vůně, zvuky, pastva pro oči, to není jenom o sbírání hub...to je prostě krása. Sice pak to domácí čištění už taková zábava není, ale když se do toho pustíme oba dva, je brzy vše hotové. TAkže pak sušička suší, já vařím a přebytky ještě jdou do mrazáku.
    A je fajn, že jste doma "zlomili" nehoubaření :o).
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Álo, vystihla jsi to v té druhé větě naprosto přesně :-) Takže houbaření ZDAR! A ať ještě rostou .-) Krásné dny A.

      Vymazat
  6. Aničko, děkuji na houbařskou vzpomínku. Od mala jsem je ráda sbírala, ale do pusy bych je nedala ani za milion. Vzpomínám si jak mě poslední nevlastní máma (čtvrtá v pořadí) poslala s mým bratrem na šišky do kamen, které jsme poslušně nasbírali. V košíkách vydržely jen do té doby než jsme objevili místo plné babek. Šišky letěly stranou, babky pěkně na jejich místo. A že jich tam ještě moc zůstalo, tak jsme sundali mikiny, zauzlovali rukávy a nějakým záhadným způsobem jsme "podvázali" i kapuce a milé babky do nich narvali. Táhli jsme to mámě jako poklad. Už si teda nepamatuju zda-li měla radost, ale my jí měli. Dodneška na to ráda vzpomínám a že je to už dobrých 40 let. Jo a za odměnu jsem chytla angínu jako hrom, ale to vůbec nebylo důležité :-) Houbaření mě drží dodnes a i si na nich pochutnám.
    Houbám třikrát zdar :-)
    Eliška

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eliško, to vypadá na velkou houbařskou lásku, hodně hluboko zakořeněnou v Tvém srdci :-) Díky za sdílení krásných vzpomínek (angína asi ne, ale všechno to ostatní ten veskrze pozitivní celkový dojem určitě podrželo). Jako by se staly včera, viď? :-) Tak hříbkům a jejich sběru zdar, zdar, zdar! :-) Krásné dny A.

      Vymazat

Děkuji za vaši návštěvu i chvilku na komentář, který mi zde po sobě zanecháváte. Dáváte mi tak najevo, že se vás mne psaní či fotky nějakým způsobem dotýká.

Chci přinášet především inspiraci, radost, povzbuzení, zamyšlení.... k tématům, které mě samotnou zajímají nebo na ně sama hledám odpovědi, i když jsou někdy z těch, na které se názory hodně různí.

Díky za slušnost, ohleduplnost k ostatním a odvahu podepsat se pod svůj vlastní názor.

Mějte krásný den

Anna