úterý 4. září 2018

Matky samoživitelky...

... patří údajně po seniorech k nejohroženější skupině, která čelí chudobě. 

Dnes ráno jsem narazila na informaci o projektu naši známé novinářky Nory Fridrichové na podporu matek samoživitelek. 

Počet neúplných rodin se blíží k hranici dvou set tisíc. Třetina těchto žen má měsíční příjem méně než 10 tisíc korun, alimenty chodí zhruba polovině, nejčastěji 2 tisíce korun na dítě...


Přiložené video mě vzalo za srdce a nemohu tak nesdílet dál (bohužel je však zveřejněno pouze na Facebooku, vkládám tedy odkaz na něj) a úvodní komentář Nory Fridrichové k němu:


"Od jara jsem tichou pozorovatelkou ve skupině organizace Klub svobodných matek. Matek je tu skoro 5 tisíc a otevřeně spolu řeší svoje každodenní dramata. Jak vyprat vanu prádla v ruce, co s odpojenou elektřinou nebo jak uvařit za 70 korun na den. Slaví se tu i radosti, třeba dětský pokoj poskládaný od kamarádek nebo nová práce od šesti do dvou, jen kdo odvede děti do školky? Matky si navzájem poštou posílají, co už nepotřebují, a svým dětem dárky k narozeninám, aby jich dostaly co nejvíc. Dost to na jejich zdi žije. Je to, myslím, zároveň poprvé, kdy za matky samoživitelky někdo mluví - Dana Pavlousková jejich problémy umí pojmenovat. Třetina těchto žen má měsíční příjem pod 10 tisíc korun, alimenty chodí zhruba polovině, nejčastěji 2 tisíce na dítě, ovoce a zeleninu proto dětem pravidelně kupuje jen každá čtvrtá. A ještě od okolí poslouchá, jak si za to může sama. Holky, natočily jsme pro vás 33 vzkazů. Naše děti spolu chodí do stejné školy a vaše příběhy nám nejsou jedno."


Na odkazovaném webu Klubu svobodných matek se dovíte více o tom, jak případně můžete pomoci, matky samoživitelky pak zde naleznou bezplatnou online poradnu a v rámci manuálu samoživitelky řadu doporučení a tipů.

Samozřejmě se hned po zveřejnění videa našel jeden "chytrý" komentátor, který má naprosto jasno o tom, jak se věci mají a jednoduše odsoudí, aniž by znal... Nikdo nevíme, do jaké situace se jednou v životě dostaneme a soudit jiné bez znalosti pozadí věcí je tak snadné...

Maminkám, které jsou na výchovu dětí, domácnost, práci... samy, moc držím palce a mají můj velký obdiv.

Hezký den 

A.

6 komentářů:

  1. Nechci soudit, každý příběh je samozřejmě jiný, ale ze svého okolí bohužel znám i takové, kdy matky bezmyšlenkovitě jednají i proti zájmům svých dětí, manželské vztahy ukončí, neboť jejich představa o životě je najednou odlišná, chtějí si žít po svém. A pak najednou zjistí, že finančně jsou s dětmi na tom podstatně hůře. Jsou ovšem matky, které rodinná situace nutí, aby ochránily sebe a děti před tyranem, alkoholikem, gamblerem. To jsou pak opravdu příběhy smutné. Jenže lítost veřejnosti jim jejich život asi neusnadní...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Álo, díky za názor. Souhlasím, v každé skupině se najdou výjimky potvrzující pravidlo a lítost veřejnosti jim život neusnadní. Myslím si však, že pochopení pro jejich situaci ano - s pochopením totiž připouštíme, že tady existuje problém a problémy se dají řešit - nejde jen o stránku finanční, ale třeba i otázku organizační. Cílem projektu, tak jak to vnímám já, je tedy začít o problému více hovořit a vytvořit celospolečenskou "poptávku" po tom se mu více věnovat a hledat řešení, jak těmto rodinám (protože to není jen o ženách, ale především dětech, které v takové rodině žijí) alespoň trochu usnadnit život. Hezký den A.

      Vymazat
  2. Můj obdiv mají taky. Vždycky když jsem třeba týden na dcerku sama, tak jsem ráda za to že se muž vrátí.

    OdpovědětVymazat
  3. Milá Aničko, moc dobře vím jak je matkám samoživitelkám. Když jsem opouštěla manžela alkoholika bylo holkám 7 a 6 let. Byly to dost krušné roky, bez alimentů s životním minimem. Jsem moc ráda, že tohle období je už za mnou a podařilo se mi docílit toho, že jedna dcera má střední a druhá vysokou. I já se setkala s tím, že si za to můžu sama. Já ano, ale děti? Teď když jsou děti ,,z domu" přispívám na děti ulice a na obědy pro děti ze soc. slabých rodin. Jsem moc ráda, že jsi upozornila na Klub svobodných matek a já možná najdu další možnost jak pomoci. Všem držím palečky. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, děkuji za komentář a sdílení osobního příběhu. Moc si toho vážím. Muselo to být náročné období, ale Ty jsi vyhrála a jsi teď mnohem silnější. Je hezké číst, že se teď díky větší životní jistotě snažíš pomáhat i druhým. Přeji, ať se daří i nadále. A.

      Vymazat

Děkuji za vaši návštěvu i chvilku na komentář, který mi zde po sobě zanecháváte. Dáváte mi tak najevo, že se vás mne psaní či fotky nějakým způsobem dotýká.

Chci přinášet především inspiraci, radost, povzbuzení, zamyšlení.... k tématům, které mě samotnou zajímají nebo na ně sama hledám odpovědi, i když jsou někdy z těch, na které se názory hodně různí.

Díky za slušnost, ohleduplnost k ostatním a odvahu podepsat se pod svůj vlastní názor.

Mějte krásný den

Anna