sobota 15. září 2018

Dotříděno...

... ještě úplně nemám. Ale už toho u nás mnoho nezbývá, co by za posledních 14 dnů neprošlo mým velkým třídícím procesem, který zatím u nás neměl obdoby :-) 


Do našeho nejbližšího charitativního obchůdku už jezdím jako stará známá a prodavačky, když mě zase vidí s dalšími balíky a krabicemi plných věcí, mají úsměv od ucha k uchu :-))

Doma už ale zbývají jen složky s dokumenty na počítači (maily jsem úspěšně zvládla po zhruba dvou hodinách intenzivního třídění včera :-)) a možná ještě znovu projdu šicí potřeby... protože i když je probírám poměrně pravidelně, něco mi po zkušenostech posledních dnů říká, že tam na mě možná ještě čeká nejedno překvapení .-)

U mailové pošty bych se možná ještě krátce zastavila a pokud byste měli chuť uvolnit si trochu poštovní schránku taky, tak přidám i několik rad, které se vám možná budou hodit.

Čas od času mailovou poštu třídím a přináší mi to pak vždy velkou úlevu i radost. Jejich neřízené množství mě odvádí od práce, emaily mě rozptylují a jejich čtení, ale i samotné třídění mi pak seberou hodně času, který bych mohla věnovat něčemu smysluplnějšímu.

Tuhle proceduru je ale třeba čas od času podstoupit, protože naše záliby a oblasti zájmu se časem mění. To, co nás zajímalo před pár měsíci, nahradilo něco jiného a nemá tedy smysl zatěžovat se informacemi, o které již nestojíme.


1. V první řadě se zamysleme nad hodnotou obsahu mailů, které do schránky dostáváme. Důležité je to zejména u nejrůznějších newsletterů, ale i jiných více či méně pravidelných infomailů, k jejichž odběru jste se dříve přihlásili. Proč je odebíráme, můžeme si dané informace zjistit i jiným, rychle dostupným způsobem? Souvisí téma emailů s naším dlouhodobým směřováním, oblastmi zájmu? Vytvoříme si tak pomyslné síto, přes které si pak následně "přesejeme" došlou poštu ve schránce.

2. Abychom mohli "přesívat", potřebujeme vědět jak. Každé zaslané obchodní sdělení (i to, které se tak na první pohled nejeví), musí obsahovat informaci o tom, jak odběr e-mailů z daného zdroje odhlásit. Velmi často je to větička, kterou najdeme napsanou úplně malinkým písmem na konci zaslaného emailu s proklikem "odhlásit", stačí jen kurzorem najet na dané místo a potvrdit. Dnes už méně se můžeme setkat s tím, že nás autor mailu přímo vyzve, abychom v předmětu mailu zaslaného jako odpověď uvedli text "nechci odebírat" ap. Některé zasílání emailů je nutno odhlásit v uživatelském nastavení určité webové stránky, jejíž jsme se stali členy. A občas prostě musíme napsat autorovi emailu sami, že už si nepřejeme další emaily zasílat a jeho povinností je se v budoucnu takového jednání zdržet. Podobně bychom měli přistupovat i k "řetězovým" mailům našich známých. Slušné odmítnutí skutečné přátelství nenaruší! .-)

3. Velkým pomocníkem při třídění emailové pošty může být poctivé označování Spamů, které pak poštovní server automaticky zařadí do zvláštní složky mimo doručenou poštu k přečtení a po zpravidla 15 - 30 dnech automaticky odstraní sám.


Třídění v tomto týdnu mi přineslo jeden pro mě osobně hodně velký AHA moment. Něco, co jsem si dříve nepřipouštěla... nebo možná nechtěla připustit.

Když jsem třídila "suché potraviny" a následně léčiva, objevila jsem v nich opravdu mnoho věcí, jejichž expirační doba se datuje opravdu hodně let zpátky.


Přemýšlela jsem, kolik odpadu takto naše (i mnoho dalších) domácností každý rok vyprodukuje. 

Jak moc se nakupuje "do zásoby" a jak v tom množství všeho nakonec ztrácíme přehled o tom, co už doma je a přikupujeme tak další a další zásoby. 
Je to jako začarovaný kruh, ze kterého není při výše uvedeném přístupu k věci jednoduché cesty ven.

Když se zdraží tu máslo, tu pečivo, nebo je drahé ovoce či zelenina atd., ozývají se z různých stran nářky. Na druhou stranu jen sonda do naší domácnosti (a jsem přesvědčena o tom, že v řadě domácností je to ještě mnohem horší) mi ukázala, že jsou pro nás (snad jen s výjimkou těch nejnižších příjmových skupin obyvatel) potraviny, ale i další statky jako třeba oblečení, hračky, boty... stále ještě hodně levné, když si je můžeme dovolit nakupovat v množství, které nejsme schopni v danou dobu spotřebovat nebo užít.

Myslím si, že hodnota statků, které nakupujeme, dnes mnohdy nezohledňuje všechny náklady, které jsou s jejich produkcí spojeny. Na mysli mám teď zejména tzv. negativní externality s nimi související. 

Můžeme si pod nimi představit třeba znečištění půd herbicidy, pesticidy, fungicidy, znečištění povrchových i podzemních vod či ovzduší způsobené neohleduplnou zemědělskou či průmyslovou činností, práci lidí (a bohužel i dětí) vykonávanou za velmi špatných pracovních podmínek za minimální mzdu, velikost ekologické stopy spojené s produkcí toho či onoho ad.

Jsem přesvědčena o tom, že pokud by se tyto náklady, které vždy nesou spíše ty generace, které přijdou po nás, promítly do cen, mělo by to velmi zajímavý dopad na naše nákupní chování a posléze i samotnou produkci zemědělskou i průmyslovou. 

Výrobky BIO a výrobci usilující o šetrnou výrobu, ohleduplnou k našim omezeným zdrojům, které potřebujeme k našemu životu, by se stali konkurenceschopnějšími. A běžný spotřebitel by tak neměl důvod nakupovat jiné zboží jen kvůli výrazně nižší ceny.

Přemýšlela jsem, jak mohu věci za stávající situace prospět já sama. Protože věřím na mnoho kapek vody, ze kterých může být jednou oceán. Protože pozitivní příklady táhnou. A přibývá jich každou chvíli. Stačí jen hledat a objevíme je. A můžeme se u nich inspirovat a stát se tak jednou z dalších pomyslných kapek, z nichž jednou bude oceán :-)

Pokud zůstanu v tuto chvíli jen u problematiky "třídění", kterou jsem v několika posledních příspěvcích otevřela, je pro mě osobně jedinou správnou cestou při řešení nadbytečného "odpadu" z domácnosti jej prostě vůbec nevytvářet, resp. předcházet tomu, aby vůbec vznikl nebo jej alespoň minimalizovat. 

Nakupovat častěji a jen potřebné množství, které lze objektivně včas spotřebovat. Nakupovat skutečně jen to potřebné a užitečné. 
Zkrátka více u nakupování přemýšlet a hojnost hledat jinde než v našich nákupních košících.


Že je to docela jednoduché a snadné?

U nás se to budeme asi chvíli učit. Velkou zkouškou budou určitě Vánoce. Ale motivace je teď po velkém třídění hodně, hodně vysoká. Důsledná přednákupní příprava v podobě nákupního seznamu REÁLNĚ odrážejícího obsah naší ledničky i "spíže" (... šatních skříní, komod...) může být dobrým pomocníkem :-)

Mějte krásnou sobotu

A.

16 komentářů:

  1. Aničko, skutečně jsi se pustila do velkého třídění domácnosti a myslím, že naprosto správně. Při čtení tvého příspěvku jsem se zamyslela a ke své skoro radosti :o) jsem došla k závěru, že se již několik let chovám/e hospodárně.
    Na nákupy vyrážíme jednou týdně a mám seznam, na který si během týdne zapisuji potraviny, které již došly.
    Do zásoby kupuji hlavně potraviny v suchém stavu, tuky, drogerii, apod.
    Koření mám v kořenkách, takže vidím když dochází a teprve pak dokoupím.
    Oblečení - probírám často a vyřazuji obnošené, nenošené, nenakupuji jen proto, že se mi někde něco líbí, spíš, že jsem vyřadila a doplním novým.
    A maily. Zvykla jsem si, že důležité si uložím do Archivu, ostatní přečtu a hned mažu. Hromadnou korespondenci/obchodní sdělení jsem nedávno systematicky probrala a vše odhlásila, zbytečně mi to ubírá čas a jejich nabídky stejně nevyužívám.
    Už jsme doma jenom dva, tak to se mnohem lépe vše "udržuje" :o).
    Měj se hezky.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Álo, to je hezké, že Tě můj příspěvek inspiroval k zamyšlení :-) Je fajn, že už to doma máte "zmáknuté". U nás jezdí nakupovat spíš muž (má to po cestě z práce), já nakupuji spíš drobnosti v našem malém obchůdku na vesnici. Seznamy jsme si kdysi psali, ale časem jsme zlenivěli a muž vždycky koupil "klasiku" a k tomu jsem mu jen doplnila, co případně navíc potřebuji. A v tom je možná zakopaný pes... té "klasiky" se nám doma trochu přemnožilo. Muž má některé potraviny, které prostě dává do košíku pokaždé a rád, i když jich doma máme dost. Ale teď už víme, kde nás takříkajíc tlačí bota a můžeme se na to zaměřit. S kořením - taky máme kořenky, ale navíc kupuje muž koření "do zásoby"... proto těch 15 sáčků mletých skořic, které jsem teď objevila :-) Už to na nás padalo, ale stále (kvůli tomu množství) chyběly, když je člověk zrovna potřeboval... S oblečením budeme muset trochu usměrnit naši babičku, protože ta stále něco vozí při každé návštěvě. Někdy se mi to ani moc nehodí, sama bych takovou věc nekoupila a je mi líto ji vyhazovat... U dětí je množství vyřazovaných věcí daných také tím, jak strašně rychle rostou (a to se snažím kupovat vždycky o kousek větší, aby déle vydrželo...). S maily jsem s Tebou za jedno. Máš můj obdiv za to, jak to máš hezky vychytané :-) Přeji hezké dny A.

      Vymazat
  2. Aničko, když si čtu tvé příspěvky za poslední dobu, mám radost, protože díky nim zjišťuji, že takto smýšlím už delší dobu, aniž bych si to nějak uvědomovala. Co se týká jídla, často prostě do obchodu nejdu i přesto, že ostatní jsou přesvědčeni, že nebudou mít co jíst. :-D To pak vznikají výborně veceře "co dům dal" a zužitkuje se, do by jinak leželo v naší minispížičce či lednici. ;-) oblečení vyřazuji průběžně, u dětí to ani jinak nejde. Maily odebírám jen ty, které chci, řetězové mi nechodí. Jednou jsem při takové čistce PC mazala i staré objednávky a jak jsem si pak nadávala, když jsem nemohla najít dodavatele koženky, kterou jsem kdysi kupovala... Tak na to si už dávám pozor;-) Slabé místečko mam ve věcech na tvoření, tam se často, co se týká nakupu, moc držet neumím...A pak nestíhám spotřebovat. Dále hračky u dětí třídíme často, ale myslím, že jich moc nemají, a to je základ;-) Samozřejmě mám doma i nějaké kostlivce, na které by chtělo sáhnout, ale to má asi každý. ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Luci, je fajn číst, že jsme na jedné myšlenkové vlně :-) Díky za pohostinnost a vůbec parádní den v Polance :-) A.

      Vymazat
  3. Aničko,já to mám přesně jako Alenka.Měj krásné dny.Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, prostě už to máte za ta léta dokonale vychytané :-) Nezbývá než vystřihnout upřímnou poklonu :-) Krásné dny A.

      Vymazat
  4. Aničko, opět téma k zamyšlení. Poslední dobou se snažím také hodně třídit. Zatím se daří u oblečení - vše nepotřebné jsem dala na charitu. U potravin se také snažím, ale "kazí" to můj muž. Lednice i mrazák jsou doslova narvané. To, aby bylo vždy kam sáhnout. Nejvíc mě dostaly netříděné maily. Bohužel, těch mám a ani se mi do toho nechce pouštět. S kapkami a oceánem máte pravdu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pavlo, musela jsem se usmát, když jsem si četla, že Vám to doma "kazí" muž... když jsem si představila ledničku i mrazák narvané k prasknutí, představila jsem si u toho svého spokojeného muže :-)) Má úplně stejný pohled na věc... Ale myslím, že když tentokrát ty prošlé balíky mouky, těstovin, rýže... na jedné velké hromadě, muselo to být líto i jemu. Tak věřím, že to společně vypilujeme :-) Přeji hezké dny A.

      Vymazat
  5. Ahoj Aničko, díky za Tvoje příspěvky. I já mám velkou potřebu kolem sebe "uklidit" vše nepotřebné, aby se dýchalo volněji! Chtěla jsem to zvládnout přes léto, ale nějak se nezadařilo. Musím si z Tebe vzít příklad a jít na to s větší razancí. ;-) Lékárničku probírám pravidelně, moc léků nemáme, ale i to málo občas prochází. Mým největším kostlivcem je půda (kterou jsem v létě začala a pro velká tepla nedokončila)a počítač, kde vůbec nejsem důsledná v ukládání do vytvořených složek. A je pravda, že s odstupem času zjišťuji,jak spousta uložených věcí je nedůležitá... Přeji krásné dny bez zbytečností! :-) D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, já děkuji za komentář :-) Jestli Tě to uklidní, tak mě čeká ještě garáž... a to bude ještě NĚCO! :-) ... Počítám, že to tam protřídím tak, že hned druhý den si tam budu moci zřídit letní obývák :-)))) Krásný večer A.

      Vymazat
    2. Teď jsi mě pobavila. :-D Do naší garáže se vejde jen to auto. I Tobě pěkný večer. D. :-)

      Vymazat
    3. My máme garáž na 2 auta a součástí je i takový výklenek na malou "dílničku". Po všech stěnách nám něco visí na hácích nebo policích... Takže když se to probere a půjdou pryč i dvě auta, máme letní obývák... :-)))

      Vymazat
  6. Tak mailovou schránku jsem protřídila razantně. Nějak jsem na to neměla nikdy chuť až letos v létě. Z 25 stran mailu od r.2007 mi zůstaly pouze 3 stránky. Vše jsem smazala a nechali si jen to důležité - ostatní byla soukromá pošta, reklama nebo kravinky typu pošli to 10 lidem a budeš mít štěstí.
    Hračky třídím, ale kazí mi to babičky, které nakupují. Letos jsem dala na Vánoce stopku - od každé babičky pouze jedna hračka - knížky do toho nepočítám.
    Lékárničku máme malou, ale občas se tam něco prošlého najde. Přece jenom máme doma děti a tak nějaké léky člověk mít doma musí.
    Spíš mám malou, často probírám a kostlivců tam moc nemám - nevejde se mi to tam.
    Mrazák mám narvaný letošní úrodou a lednice je jak kdy. Někdy tam není nic a tak ji naplníme.
    Na nákupy jezdíme 1x týdně se seznamem.
    Kosmetiku moc nekupuji. Dostávám jí - sprcháče nepoužívám, ale každý rok jich dostanu docela dost. Tak je posílám dál. Jen si musím dát pozor, abych je neposlala té osobě, od které jsem je dostala. Loni jsem spoustu kosmetiky od Ježíška dala kamarádce do tomboly.
    Dětské oblečení třídím podle toho jak děti rostou. Snažím se kupovat univerzální barvy, aby po dceři mohl něco nosit i syn - takže tepláky, některé mikiny, pyžama, bundy a trička má cácorka prostě klučičí.
    Sobě třídím, ale občas hřeším.
    Tereza

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Terko, s tou kosmetikou je to skvělý tip dát ji do tomboly... Občas ji taky dostanu jako dárek, ale používám svou oblíbenou přírodní a tak pak ta darovaná zůstane nevyužitá... Pokud jde o oblečení dětí - u nás máme taky něco v neutrálních barvách, aby to mohli vynosit dcera i syn. Ale já to v tomto ohledu moc nehrotím, protože mají oba naprosto odlišné postavy a Jiřík by v řadě věcí po Viki vypadal se svou žížalovitou postavou komicky :-) Je docela vysoký a hodně hubený. Než by do něčeho dorostl "šířkou", měl by nohavice ke kolenům :-) Hodně záleží na střihu, člověk musí být předvídavý :-) Jinak u svých věcí jsem taky vždycky třídila pravidelně každý rok - ale já už jsem teď opravdu někde jinde. Potřeby zahradního architekta na volné noze jsou prostě diametrálně odlišné od konzultanta a lektora, který chodí pravidelně do kanceláře nebo na školení... Dlouho jsem si to ale nechtěla připustit a bylo mi líto řadu oblíbených věcí ze svého šatníku vyřazovat. Člověk by ale na věcech neměl tolik lpět... tak jsem udělala radikální řez :-)

      Tak ať se nám doma dobře dýchá a babičky více "poslouchají" :-)

      Hezký den

      A.

      Vymazat
  7. Když jsme u toho třídění a ekologie, jaké prášky používáš na praní? Já nejčastěji používám gely (koupené v akci, protože mi přijde, že všechny perou - neperou stejně) a místo aviváže ocet. Ke slizu jsem se stále ještě neodhodlala, protože máme hodně železitou vodu, která asi také zanáší? a do toho si neumím představit sliz. Možná se pletu. A také se mi nechce za praní moc utrácet. Jó, jednou jsem koupila "vajíčko", načetla pochvalné recenze, ale strašně mě zklamalo. Nevypralo a ještě pračka začala hodně zapáchat. Takže: Babo, raď! ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, ty mi snad čteš myšlenky, chystám k tomu příspěvek .-)

      Vymazat

Děkuji za vaši návštěvu i chvilku na komentář, který mi zde po sobě zanecháváte. Dáváte mi tak najevo, že se vás mne psaní či fotky nějakým způsobem dotýká.

Chci přinášet především inspiraci, radost, povzbuzení, zamyšlení.... k tématům, které mě samotnou zajímají nebo na ně sama hledám odpovědi, i když jsou někdy z těch, na které se názory hodně různí.

Díky za slušnost, ohleduplnost k ostatním a odvahu podepsat se pod svůj vlastní názor.

Mějte krásný den

Anna