čtvrtek 21. února 2019

Připadala jsem si u toho sice jako Xena bojovnice...

... ale letošní jarní řez našich jabloní a hrušní mám úspěšně za sebou :-)

Nevím, jak vy, ale my jsme v posledních dnech trávili hodně času na zahradě. Ještě před pár dny jsme se radovali ze sněhu, nyní si už ale užíváme sluníčka a jarních teplot.

Polemizovat, jestli je to v půlce února dobře nebo špatně, asi nemá smysl. Čas ukáže, zda nás ještě počasí během jara něčím překvapí a jak.

Na jarní úklid v zahradě odvahu ještě nemám, ale poslední dny přinesly ideální podmínky na řez některých ovocných stromů - jádrovin - i ovocných keřů (u nás jsme zvládli rybízy a angrešty).

Mlaďounké sazenice stromů jsem si stříhala sama, když ale více narostly, stříhala jsem jen spodní část a můj muž pak vrch... Letos jsem se do práce pustila sama a vzala si na to poprvé i vysoký žebřík, abych dosáhla i na ty nejvyšší větve.


Při stříhání vrchních větví jsem zjistila, že si to můj muž předchozích letech dělal tak trochu po svém :-) Vyřezávala jsem tak poměrně dost a v létě budu muset ještě znovu, abych trochu přibrzdila růst a síla šla víc do plodnosti.

Ale ten pocit, když bylo dílo nakonec hotovo! .-)

Hezký den

A.

PS: veškerý odpad z řezu už máme i pěkně zpracovaný na štěpku v duchu hesla "co zahrada vyprodukuje, to se jí zase hezky vrátí postupně zpátky". 

Manžel dlouho nechtěl o zpracování větví v drtičce ani slyšet, i když jsme jednu zdědili po jeho tatínkovi a nečinně stála v garáži. Když ale loni viděl, jak se nám podařilo krásně zpracovat velkou hromadu větví z ostříhané vrby, letos už bez remcání vyrazil po mé zahradní akci s drtičkou dobrovolně z garáže ven a začal pracovat :-) 

Vrbu stříháme vždycky velmi silně, tzv. na babku, kdy zůstane fakticky jen kmen a z něj pár krátkých "věšáčků", vrba pak velmi rychle bohatě naroste, drží si kompaktnější tvar a starší větve se pak tolik nelámou.

Drť/štěpka pak najde uplatnění nejen co by mulčovací materiál v záhonech (ideální je nechat jí pár měsíců odležet, čerstvá štěpka při rozkladu odebírá z půdy dusík, který je pak třeba dodat hnojením, aby rostlinám nescházel), ale taky jako součást kompostu, ve kterém trochu vyváží odpad s větším množstvím dusíku (hlavně veškerý zelený odpad z kuchyně a čerstvá tráva).

2 komentáře:

  1. U nás je strihanie stromkov tiež moja starosť ... Našťastie máme jablonky na drôtoch, vysoké do 2 metrov ... takže v pohode, strihám zo zeme ... robím to rada ... Tento rok ma to ešte len čaká ... Anička, maj sa dobre ... L.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lauri, pěstování na drátech má svoje výhody a navíc to často může vypadat hodně pěkně. Před časem jsem o nich taky přemýšlela a říkala si, že jsem to tak měla udělat podél západní hranice se sousedy. Stromečkům by se tam určitě líbilo a já bych ušetřila prostor před nimi a využila je třeba pro výsadbu dalších trvalek :-) Už tam mám ale pár let vysazeny jablůňku s hrušní a pár ovocných keřů, bylo by mi teď líto to rušit. Ale kdo ví, třeba mě ještě něco napadne :-) Do té doby klasika... Ale i mě to baví. Jen tentokrát to byla vážně makačka a pravá ruka mě od stříhání větví zahradnickými nůžkami bolela tak, že jsem jí skoro nemohla stlačit v pěst. Stačilo ale pár dnů odpočinku a už je zase jako nová :-) Krásné dny i Tobě A.

      Vymazat

Děkuji za vaši návštěvu i chvilku na komentář, který mi zde po sobě zanecháváte. Dáváte mi tak najevo, že se vás mne psaní či fotky nějakým způsobem dotýká.

Chci přinášet především inspiraci, radost, povzbuzení, zamyšlení.... k tématům, které mě samotnou zajímají nebo na ně sama hledám odpovědi, i když jsou někdy z těch, na které se názory hodně různí.

Díky za slušnost, ohleduplnost k ostatním a odvahu podepsat se pod svůj vlastní názor.

Mějte krásný den

Anna