čtvrtek 23. srpna 2018

V Javorníku...

... stál na velkém kopci hrad stejného jména. Časem byl přebudován na zámek a dostal i nové jméno - zámek Jánský vrch.

Ten zámek jsme už podruhé navštívili. Poprvé s mužem jako bezdětní před více než deseti lety, podruhé už s dětmi. 

Pokud míříte do Jeseníků (či Rychlebských hor) se svými malými ratolestmi i vy, určitě doporučujeme navštívit. Během letních prázdnin má zámek zařazen do několika možných okruhů s průvodcem i jeden specifický, určený přímo pro děti. Prohlídka je pojata  nenásilnou zábavnou formou. Dospěláci bažící po historii zámku si z ní tak mnoho nových informací neodnesou, ale ti si mohou vybrat okruhy, kterou jsou jim šity na míru. V nabídce je dokonce i "podkrovní" okruh .-)

Naše děti byly z prohlídky nadšené. Hned v úvodu prohlídky nás totiž v dobové róbě oděná průvodkyně zavedla do šatny, ve které si malé slečny oblékly princeznovské šaty dle vlastního výběru a mladí gentlemani do kostýmů mušketýrů.


Jirka byl hotov raz dva, ale Viki původně nechtěla o šatech ani slyšet. Nakonec jsme jedny větší vybraly. Vydržela v nich však pouze do první místnosti a pak si začala stěžovat na horko a šaty šly dolů a zůstala opět "v civilu". Tak jsem jí až do konce prohlídky zastoupila - šaty byly větší, takže jsem se do nich pohodlně i s bermudami a tričkem vlezla i já :-)

Nečekala jsem, s jakým ohlasem se to u našich dětí a hlavně Viki setká. Je to hezký pocit, když na vás vlastní děti mohou oči nechat :-))


Já pro změnu obdivovala výsadbu v bezprostředním okolí zámku. Velká část kopce pod zámkem byla v okolí schodišť osázena hortenziemi latnatými. Byla to nádhera, i když mě sázka právě na ně trochu překvapila, vzhledem k tomu, že mají hortenzie větší potřebu vláhy a té se jim v kopci asi příliš nedostává. Teď v období sucha to pro ně musela být docela velká zkouška (při bližším pohledu bylo vidět, jak smutně věší listy dolů).

Krásné byly i japonské sasanky v další části zámeckého parku a úchvatnou podívanou přinesla i rozkvetlá ruj vlasatá s bohatými světlými chomáčky.

Hezké dny

A. 

6 komentářů:

  1. Aničko,
    nedivím se, vždy´t Ti to jako princezně moc sluší !
    Hortenzii latnatou náhodou mám plnou zahradu, ale také holky snad už v těch vedrech a bez deště u nás rostou rovnou sušené :-o
    A díky moc za tipy do Jeseníků, to jsou totiž další hory, které bychom chtěli v příštím roce více poznat:-)
    Budu ráda i za tipy na ubytování ?!
    Užívejte !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, děkuji - já si to docela užívala, kdo ví, jestli se mi někdy ještě něco takového poštěstí :-))

      K ubytování - záleží, co očekáváte. Naše by bylo 100%, pokud by majitel (velký pohodář, ale tak trochu hlavou v oblacích) dotáhl pár drobností (např. vyčistil odpad, doplnil počet hrnců v kuchyni, zabil čouhající hřebíček z podlahy, reinvestoval část příjmů do nákupu doslouženého vybavení (digestoř)). Je to škoda, protože jinak byla chalupa i zázemí skvělé - kdo má doma třeba uprostřed kuchyně kulečník, že? .-)) Tak pokud Tě to i přes výše uvedené drobnosti zaujalo, tak Ti ráda dodám další info (mimochodem majitel sám se nás na to v závěru dovolené ptal, co bychom případně zlepšili, takže možná už příští sezónu to bude se vším všudy tip-ťop :-))) Krásné dny A.

      Vymazat
  2. V Javorníku jsme byli asi před sedmi lety a taky se nám zámek líbil. A ještě jsme odtud šli na zříceninu hradu Rychleby a přes Račí údolí zpátky. Hezký výlet to byl

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, to věřím. My jsme navštívili ještě Borůvkovou horu v Rychlebských horách. Zřícenina a Račí údolí třeba příště, díky za tip :-) A.

      Vymazat
  3. Aničko, krásná princezna z tebe byla;-) V Javorníku jsme také byli, je tam zvláštně, jakoby se tam zastavil čas... Zpátky jsme se stavili na Lánský vrch, kde jsou židle a stůl v xxxl velikosti a pěkný výhled;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Luci, děkuji, no co Ti budu povídat/psát - "fajne" to bylo :-))) Pokud jde o "zastavení" času - ten pocit jsem měla ve Slezských Rudolticích a okolí, když jsem tam byli před lety, Javorník byl oproti tomu samá novota :-))) Ale líbilo se nám tam i tam .-) Lánský vrch jsme viděli pouze z dálky po cestě do Javorníku. A nebýt Jirky, tak by nám to všem uniklo, příště zajdeme, díky za tip :-) Krásný den A.

      Vymazat

Děkuji za vaši návštěvu i chvilku na komentář, který mi zde po sobě zanecháváte. Dáváte mi tak najevo, že se vás mne psaní či fotky nějakým způsobem dotýká.

Chci přinášet především inspiraci, radost, povzbuzení, zamyšlení.... k tématům, které mě samotnou zajímají nebo na ně sama hledám odpovědi, i když jsou někdy z těch, na které se názory hodně různí.

Díky za slušnost, ohleduplnost k ostatním a odvahu podepsat se pod svůj vlastní názor.

Mějte krásný den

Anna