pátek 22. května 2015

Betonový květináč podruhé...

... a doufám, že ne naposled :-) Materiálu nakonec bylo dost, počasí minulý týden parádní a tak se mi manžel nabídl, že mi vyrobí druhý velký betonový květináč. Stejně jako ten předchozí důkladně proarmovaný, aby přežil další dvě generace :-)

Než vytvrdnul, poohlédla jsem se po nějaké pěkné flóře... Vybrala jsem nakonec zajímavý kultivar lísky obecné "Contorta" (Corylus avellana "Contorta") s kroucenými větvičkami, který je působivý v době olistění, ale především v zimě, kdy naplno vynikne jejich tvar a koncem zimy, kdy je ještě ozvláštní žlutavé jehnědy. Jako podsadbu jsem zvolila oblíbenou půdopokryvnou růži (nejspíš žluté barvy) a jedno "miminko", které jsem objevila teprve nedávno v záhoně - vypadá to na červenolistý dřišťál (je tak malinkatý, že jej na fotce téměř není vidět :-)).


Květináč jsme umístili vedle kotce pro psa, v blízkosti vstupních dveří, abychom se z krásného keře mohli těšit celý rok.

S "vyklepáváním" květináče z formy jsme se tentokrát celkem natrápili. Nakonec musela padnout za vlast vnější část formy. A pro příště jedno poučení - formu vymazat dopředu olejem :-)

Krásný den

Anička

12 komentářů:

  1. Aničko, ta líska bude pak veliký strom, že? To ji necháš stále v květináči? Moc se mi betonové květináče líbí, už jsem doma naznačovala :-). Musím být urputnější.
    Ála

    OdpovědětVymazat
  2. Álo, spíš keř než strom, ale s velikostí máš pravdu. Uvádí se, že zvolený kultivar může ve volné půdě během 25 let dorůst až 3 m. Pokud však líska poroste celou dobu v květináči a kořeny budou mít omezený prostor pro další rozvoj, tak i horní část nebude tak bohatá. Tipuji to tak na polovinu. Řada stromů i keřů se může uplatnit i do výsadby v květináčích (z těch vyšších se uvádí např. japonské javory, ruj vlasatá, vrba pokroucená či Matsudova, z nižších pak růže, hortenzie, tavolníky, dřišťály... samozřejmě i řada jehličnanů. Je však třeba volit dostatečně velké květináče, které budou mrazuvzdorné a také dbát na odtokové dírky a dobrou drenáž vespod nádoby. Rostliny je také třeba jednou za čas pohnojit a jednou za pár let i vyměnit aspoň část zeminy... Tak ať Ti zvýšená urputnost přinese "ovoce", aby sis vše mohla vyzkoušet sama :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aničko díky za tipy rostlin. Asi to urychlím když si nějaký mrazuvzdorný květináč zatím koupím :o)). Moc bych si ho chtěla osázet a místo už pro něj mám...
      Ála

      Vymazat
    2. Za málo :-) A nezapomeň se pak pochlubit :-))

      Vymazat
  3. Krásný květináč Aničko, taky se někdy chystám betonovat, směs už mám ve sklepě a teď sbírám inspiraci :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kami, u nás se betonová směs nepoužívá. My pracujeme "po staru" - pěkně smícháme štěrk, cement, vodu a trošinku vápna...:-) Každopádně, ať se vydaří betonové květináčky k Tvé maximální spokojenosti. Krásný den A.

      Vymazat
  4. Vypadá to perfektně :). Aničko a jak to jde se zalíváním, nevzlíná to přes ten beton? Děkuji
    Hezký víkend Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marťo, tak teď nevím, jestli jsem dobře pochopila, nač se ptáš... pokud jde o to vzlínání :-) Máš na mysli, jestli voda neprosakuje skrz stěny? Nevšimla jsem si, že by voda tekla ven, na druhou stranu beton dobře saje, takže část zálivky podle mě nasaje do sebe. Pokud to někomu vadí, tak je možné beton natřít akrylovou barvou (myslím, že se dá na beton použít i oblíbený Balakryl či Eternal). Já jsem ale spokojená tak, jak je. Možná někdy do budoucna... :-) Zajímavě bymohl vypadat i s nějakou aplikací z mozaiky...Krásný víkend A.

      Vymazat
  5. Tak ten je vydareny.... Betonove kvetinace mam v plane... Snad sa k nim cochvila dopravujem...jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To by člověk neřekl, kolik se tu sejde (připravovaných) "betonárek" :-) Držím palce, ať se brzy zadaří i u Vás :-) A.

      Vymazat
  6. Vypadá to úžasně, i ta líska v něm se mi moc líbí!! a když už jsem u chvály - ty dřevěné venkovní květináče jsou taky úžasné :))
    Přeji krásný víkend, R.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renčo, díky :-) To až povím manželovi, bude se dmout pýchou :-)) Krásný víkend i Tobě A.

      Vymazat

Děkuji za vaši návštěvu i chvilku na komentář, který mi zde po sobě zanecháváte. Dáváte mi tak najevo, že se vás mne psaní či fotky nějakým způsobem dotýká.

Chci přinášet především inspiraci, radost, povzbuzení, zamyšlení.... k tématům, které mě samotnou zajímají nebo na ně sama hledám odpovědi, i když jsou někdy z těch, na které se názory hodně různí.

Díky za slušnost, ohleduplnost k ostatním a odvahu podepsat se pod svůj vlastní názor.

Mějte krásný den

Anna