sobota 15. října 2016

Prosluněné vzpomínky...

... na pěkné momenty během minulého víkendu (jež by se snad mohly zopakovat dnes alespoň u nás v Podbeskydí, jak hlásí předpověď počasí a potvrzuje minimálně dnešní dopoledne :-)), mne naladily na zahradní tvořivou vlnu.

Setřepala jsem ze sebe (alespoň na nějakou dobu) konečně jedno velké pracovní břímě a přichází tak čas užít si více podzimních dnů i na zahrádce. Jako snad každého zahradníka, který si delší dobu (to delší je subjektivní pro každého z nás) nemohl otestovat svou tělesnou schránku fyzickou prací na zahrádce, mám neodbytný pocit svrbějících prstů a nemohu se dočkat, až vyrazím a budu řádit :-)

Plánů je mnoho, letos bych ráda stihla alespoň jeden z nich. Nejlepší nápady u mne přichází v neočekávanou chvíli a zcela neplánovaně. Když jsem pro jednu svou klientku na Slovensku řešila osázení jejího nového záhonu, narazila jsem v jejím seznamu přání na pěkných pár řádků k růžím, které má či hodlá pořídit. Vybírá z těch nejlepších "stájí" - v zahradě jí tak porostou růže značky Tantau či Kordes, které vedle anglických růží Grahama Thomase patří mezi ty nejvyhlášenější a nejopěvovanější.

Když jsem si procházela obrázky těch nejkrásnějších růží pod sluncem, dostala jsem nápad, jak jich ještě víc (sama je miluji) dostat i na svou zahradu a rovnou jich "pár" objednala :-) 

Letos jsem měla v plánu zrušit kvůli jeho stáří dřevěný "jahodovník" a místo, kde byl umístěn, kompletně přetvořit na růžový ráj, což se mi díky vydatné pomoci mého muže dnes dopoledne nakonec podařilo (tedy příprava - mé malé "rosárium" bude osazeno o pár týdnů později, až dorazí sazenice a snad již v příštím roce se budu moci kochat z prvních jeho květů :-)). 

Místo s výbornými světelnými podmínkami, navíc v blízkosti našeho posezení na terase, se k tomu přímo nabízí :-)

Také mi včera dorazila další klubíčka na novou podzimní čepici pro naší Viki, nemohu se dočkat, až ji budu mít hotovou. Dostala jsem nápad na novou barevnou kombinaci. Ale to až večer, teď je třeba užívat příjemného počasí venku :-)

Podzimní úprava - místo million bells vřesy. Kany na terase ještě stále v květináčích, zvládly i přízemní mrazíky v posledním týdnu .-) Podzimně vyladěné okolí domu.


Dýní se letos urodilo mnoho. Ne však na našem záhonu - tedy pokud jde o ty okrasné, ty mi ve velkém množství dovezli ze své zahrádky mí rodiče .-)


Výhled k domu a na pravé straně také hloh tečkovaný "Aurea" (Crataegus punctata Aurea). Na jaře krásné bílé květy, nyní na podzim krásná žlutá "minijablíčka", se kterými počítám u chystaných podzimních dekorací .-)


Hloh tečkovaný "Aurea" (Crataegus punctata Aurea) ještě jednou a pěkně zblízka.


Některé kouty zahrady obdivuji celoročně - tento výhled patří mezi ně :-) Kromě opletky Aubertovy (vlevo bílé kvetoucí popínavá dřevina) si svou pozornost zaslouží akát "Frisia" s nyní jasně žlutými listy (během roku žlutozeleně zbarvený list).


A nejen akát na sebe poutá pozornost - kdo si počká, ten na podzim se dočká krásných květů astry křovité (Aster dumosus).


Podzim je vrcholným obdobím okrasných travin - na velkém obrázku ozdobnice čínská "Strictus", na malém obrázku vpravo dochan psárkovitý. A k tomu pár výhledů k terase (kiwi alias aktinidie začíná hrát žlutou barvou). Na obrázku vlevo nahoře kromě další ozdobnice čínské (Gracillimus) nyní červenolistě zbarvená kolkvície nádherná (a zejména když kvete, je opravdu překrásná).


Prosluněný výhled od vřesoviště k jednomu z našich zahradních oblouků.



Růžička neúnavně nakvétá, za ní růžově kvetoucí rozchodníkovec nachový "Herbstfreude", stálezelený zimolez kloboukatý, vpravo směrem k trávníku bergénie a pak červené "plameny" lalangu válcovitého "Red Baron", vrbina tečkovaná, denivky atd.


Kdo by řekl, že ještě potká v tomto čase na zahradě motýla :-) Tento se usadil na květy kokardy osinaté, krátkověké, ale velmi dlouho kvetoucí trvalky .-)




I odkvetlé květy některých trvalek ještě udělají na podzim a v zimě v zahradě hodně parády - rudbeckie a echinacea a rozchodníkovce patří mezi ně.


Mějte krásnou sobotu a vůbec celý víkend a načerpejte hodně pozitivní energie do příštího pracovního týdne.

A.

6 komentářů:

  1. Ani, to jsou překrásné fotky! Je u vás nádherně... krásnou neděli!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, díky za zastavení i pozitivní komentář. Děkuji! Pěkný zbytek neděle a pohodový příští pracovní týden A.

      Vymazat
  2. Máš hezkou zahradu. Některé fotky mi připomněli návštěvu Dendrologické zahrady v Průhonicích.

    OdpovědětVymazat
  3. Stáňo, díky za návštěvu i pochvalu :-) Hezký den A.

    OdpovědětVymazat
  4. Aničko, Tvoje zahrada je krásná v každé roční době. Je to pěkné pokoukání... :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaši návštěvu i chvilku na komentář, který mi zde po sobě zanecháváte. Dáváte mi tak najevo, že se vás mne psaní či fotky nějakým způsobem dotýká.

Chci přinášet především inspiraci, radost, povzbuzení, zamyšlení.... k tématům, které mě samotnou zajímají nebo na ně sama hledám odpovědi, i když jsou někdy z těch, na které se názory hodně různí.

Díky za slušnost, ohleduplnost k ostatním a odvahu podepsat se pod svůj vlastní názor.

Mějte krásný den

Anna