středa 5. října 2016

Dnes by mu bylo 80 let...

... Václav Havel, člověk s obrovským morálním kreditem, prezident, jemuž jeho následovníci svým vystupováním i činy nesahali (a nesahají) ani po kotníky.

Zdroj obrázku: citaty.net

Díky upozornění jedné své kamarádky jsem mohla shlédnout jeden nesestříhaný rozhovor režiséra Václava Dejčmara s Václavem Havlem v rámci natáčení filmu I am fishead

O osobní zodpovědnosti, o tom, že v dnešním globálním světě a době neuvěřitelně rychlého rozvoje má víc než kdy dřív význam zodpovědné chování každého z nás a že by pokrok měl jít ruku v ruce s adekvátní mírou odpovědnosti, o tom, jak důležité jsou maličkosti a že chce-li člověk světu prospět, měl by začít u sebe a třeba jen "v malém", o tom, že bychom věci, o nichž si myslíme, že jsou dobré, měli udělat proto, že jsou dobré a příliš nekalkulovat (s tím, zda mají či nemají šanci na úspěch, kolik prospěchu přinesou...), abychom obstáli sami před sebou...

Za shlédnutí stojí určitě celý rozhovor, alespoň jednu myšlenku na závěr si však neodpustím. Reakce Havla na závěrečnou otázku, zda opravdu věří, že pravda a láska nakonec zvítězí: 

"Kdo zvítězí, nevím. Do budoucna nevidím. Ale v situaci, kdy jsme museli čelit prolhanému režimu založenému na lži a založenému na idei nenávisti, v té době mělo smysl na velikém náměstí, kde bylo půl milionu lidí, poeticky zvolat na závěr projevu, že pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí. Čímž se myslí, že o to máme usilovat. Ale nemyslí se tím, že jsme si jisti, že zvítězí. Natož zítra."

A.

4 komentáře:

  1. Krásně jste to Aničko napsala. Souhlasím se vším co jste napsala. netěší mne poslouchat dnešní prezidentské výroky.. věřím že bude líp :-) Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, díky. Už jsem si myslela, že jsem v tom svém pohledu na svět sama :-)

      Vymazat

Děkuji za vaši návštěvu i chvilku na komentář, který mi zde po sobě zanecháváte. Dáváte mi tak najevo, že se vás mne psaní či fotky nějakým způsobem dotýká.

Chci přinášet především inspiraci, radost, povzbuzení, zamyšlení.... k tématům, které mě samotnou zajímají nebo na ně sama hledám odpovědi, i když jsou někdy z těch, na které se názory hodně různí.

Díky za slušnost, ohleduplnost k ostatním a odvahu podepsat se pod svůj vlastní názor.

Mějte krásný den

Anna