pondělí 10. června 2013

Příběh naší katalpy

Znáte katalpu? Za normálních okolností je to obrovský strom s velkými listy, který dokáže dorůst (i když za poměrně dlouhou dobu) až 12 - 16 m výšky. Je to nádherný strom, který si ale běžný smrtelník nemůže díky jeho velikosti ve své zahrádce dovolit. Naštěstí byla vyšlechtěna i jeho "zmenšenina", nazývaná katalpa trubačovitá NANA (catalpa bignoides NANA), dorůstající maximálně 4 m.

Když jsem si plánovala naší zahradu, jedním z mých záměrů bylo dostat na ní i něco, co člověk až tak často na zahrádkách v okolí nevidí. S katalpou to byla láska na první pohled. 










Taková roste u naší pošty. Zajímalo by mě, kolik jí vlastně je...
I já jsem zatoužila po takové kráse, a proto jsme si loni jeden stromeček koupili. Bohužel jsem nezvolila to správné zahradnictví a má touha vlastnit tento strom za každou cenu se mi vymstila. Nikde v okolí jsem tento strom v době, kdy jsme zahradu zakládali, nemohli sehnat, až na to výše zmiňované zahradnictví (resp. okrasnou školku). A tam mi prodali za velké peníze strom, který ještě nebyl dobře zapěstovaný, prokořeněný a já ho za ty velké peníze loni v květnu koupila i tak... Tak moc jsem ho chtěla.

I když patří katalpa mezi stromy, u kterých přichází olistění až na konci května, i tak se u té naší dlouho nic nedělo. Už jsme to pomalu vzdávali, když tu na konci léta, kdy už ostatní stromy začaly jít pomalu do podzimních barev, naše katalpa začala konečně rašit.  A když ostatní stromy listy shazovaly, naše katalpa se vesele zelenala. 

Na zimu jsme ji pak pořádně zabalili kmen vč. roubované části. Odkryté zůstaly jen větve. I tak se letos neprobrala, živá zůstala jen spodní část - podnož - tu ale tvoří ta vysoká původní katalpa, kterou si na zahradě nemůžeme dovolit. Takže jsme ji vykopali (a nevyhodili, ale zasadili na společný kus pozemku patřící k příjezdové cestě, který máme se sousedy) a místo ní koupili a zasadili novou (pořídili jsme ji v jiném zahradnictví, zato pěkně prokořeněnou, hezky olistěnou). Tak nám držte palce, snad to tentokrát vyjde :-)


Mějte krásný den

Anička

3 komentáře:

  1. Aničko,
    někdy to opravdu trvá a stojí dost peněz než se zadaří !
    Ale tahle katalpa vypadá, že by se už ujmout mohla :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Neznám, ale vypadá pěkně:-))

    OdpovědětVymazat
  3. Souhlasím :-) Tak snad se u nás dožije podstatně vyššího věku než ta předchozí :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaši návštěvu i chvilku na komentář, který mi zde po sobě zanecháváte. Dáváte mi tak najevo, že se vás mne psaní či fotky nějakým způsobem dotýká.

Chci přinášet především inspiraci, radost, povzbuzení, zamyšlení.... k tématům, které mě samotnou zajímají nebo na ně sama hledám odpovědi, i když jsou někdy z těch, na které se názory hodně různí.

Díky za slušnost, ohleduplnost k ostatním a odvahu podepsat se pod svůj vlastní názor.

Mějte krásný den

Anna