úterý 1. ledna 2019

Jak za mnou přišlo letos o Vánocích dánské "hygge"

Letos jsem si mimo jiné během vánočních prázdnin užila asi po roce háčkování ze špagetové příze. Dlouhé měsíce na mě čekaly dva obrovská "klubka", abych z nich dětem vyrobila kulaté koberečky před postel. 

Po tom jemném háčkování vánočních vloček, baněk a andílků to byl sice chvíli nezvyk, ale jen chviličku :-)





Během vánočních prázdnin jsem se rozhodla i kvůli Viki, se kterou jsme museli zůstat doma, hodně odpočívat a relaxovat. A všechen ten volný čas si náležitě užít. Sedávala jsem teď každý den pár hodin ve svém křesílku u okna, popíjela teplý čaj nebo lahodnou ječmennou kávu s mlékem a každou chvilku háčkovala, četla nebo si psala poznámky a postřehy do notesu :-)

I když jsme spolu jako rodina strávili zavření doma mnoho dlouhých dní - ponorku jsem za celou tu dobu neregistrovala. Všichni jsme si našli čas jak na společnou domácí zábavu, tak tu individuální podle svého gusta. 


A trochu se i rozmazlovali a mlsali výborné cukroví, které mi už několikátý rok peče moje nejmladší sestra. S dětmi si pro sebe rezervujeme "jen" pečení a zdobení medových perníčků a je to tak akorát (letos jsme je dokonce zrealizovali jako společnou rodinnou akci až na Silvestra odpoledne a v podvečer :-))

Minulý čtvrtek, hned po svátcích, mi dorazila z knihkupectví jedna hezká kniha od Meika Wikinga, která skvěle do toho letošního trávení Vánoc zapadla. Její název je "Hygge - prostě šťastný způsob života". Věnuje se nejen dánskému fenoménu "Hygge", dost se v ní ale dozvíte i o samotných Dánech. 


To slovo je teď hodně populární a "in", ale jeho historie sahá hodně hluboko do historie Dánů a tvoří tak nedílnou součást jejich kultury. Zaujala mě informace, že se Dánové řadí na první příčku nejšťastnějších národů na světě. Možná i to je důvod takového zájmu osob jiných národností o "Hygge", který má údajně na štěstí Dánů nemalý (pozitivní) vliv. V Dánsku dokonce sídlí i institut výzkumu štěstí :-) 

Pro našince, který si neustále na něco stěžuje, se může zdát až neuvěřitelné, jak mohou Dánové s rozmary počasí, které v Dánsku vládnou, i v období, kdy je málo denního světla a s jedním z nejvyšších (ne-li nejvyšším) zdaněním příjmů na světě být tak šťastným národem. Ale navzdory tomu prostě jsou.

Vládnou uměním udělat si život krásným a to nejen v přeneseném, ale i doslovném slova smyslu. Z knížky, která má nádherný obal, na mne dýchla příjemná atmosféra klidu, pohody, ale taky umění se radovat z těch "nejobyčenějších" maličkostí nebo žít přítomností, atmosférou sounáležitosti se svými nejbližšími, schopností věnovat se tomu, co vás těší... zkrátka uměním jen "být", bez potřeby přetvářky, dokonalosti za každou cenu, soupeření s ostatními.

Kdo však v knize hledá nějaký zázračný dánský návod na štěstí, bude zklamaný. O řadě věcí jsme už slyšeli nebo je známe, často i ze své reality. Jenže slyšet, vidět nebo vědět ještě neznamená i konat. A v tom to dánské štěstí podle mě asi je - oni o něm nadarmo jen nepíší a nemluví, oni ho prostě žijí - každou minutu, každou hodinu, každý den .-) 

Ještě jsem se nedostala k sebereflexi uplynulého roku, ale už teď vím, že pro mě byl spokojený a šťastný. Pokud jsem si začátkem loňského roku přála víc vystupovat ze své komfortní zóny, jedním z mých prvních letošních přání, které i s ohledem na výše uvedené k tomu loňskému přidám, bude určitě zpomalit. Tak, abych si všech těch pozitivních změn, které se mi v životě dějí, mohla ještě víc VĚDOMĚ užívat. A to bude výzva! :-)

Šťastný rok 2019 vám všem!

A.

10 komentářů:

  1. Milá Aničko.Moc Tobě,celé Tvé rodince,ale všem lidičkám,co chodí na Tvůj blog přeji vše jen to nejlepší.Moc moc zdravíčka,štěstíčka,lásky a porozumění.No a samo,že nesmím zapomenout aby se dařilo. v ručním tvořením,ale i v Tvé kytičkovské práci. Papa Lenka.K

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, moc děkuji za sebe, rodinu i čtenáře blogu :-) A.

      Vymazat
  2. Aničko, přesně zpomalit!To přesně napadlo i me,i kdyz si žádná predsevzepř nedávám,i kdyz velmi ráda cestují, poznávám nove,ale zaroven lpim na tradicich,jsem ve společnosti lidi,...ale cas nezastaviš.Jsem moc rada,ze jsme se setkaly!Tak ať se v daří i v novem roce!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, tak to do toho půjdeme letos spolu :-) Schválně, které to vydrží déle .-) Děkuji za přání a ať je těch milých setkání i v příštím roce dost! A.

      Vymazat
  3. Krásný nový rok , ať je hygge podle tvého E

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, děkuji, ráda pro to udělám maximum :-)) Všechno nejlepší v novém roce i Tobě A.

      Vymazat
  4. Aničko, ze špagetové příze jsem upletla na dřevěných jehlicích č.20 6 pufů .Musela jsem odpočívat, jak mě bolely ruce.Koberečky máš hezounké.Já už jsem zpomalila před několika lety.No, ono to je taky věkem.Měj se krásně.Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, to se vůbec nedivím :-) Mně bolely trochu ruce před rokem, když jsem ze špagetové příze háčkovala poprvé, tento rok už v pohodě :-)

      Souhlasím, že s přibývajícím věkem člověk většinou i přirozeně zpomaluje... u sebe jsem ale měla pocit, že stále víc zrychluji (i když já to mám prostě v sobě, potřebuji cítit, že se pořád něco děje :-)).

      Vysoké tempo mi vyhovuje a "dech" mi zatím nechybí. Když jsem se ale letos ohlédla za uplynulým rokem, uvědomila jsem si, že všechno to dobré proběhlo až příliš rychle na to, abych si to v danou chvíli pořádně byla schopna vůbec uvědomit. To poznání mi přinesly letošní Vánoce - když jsem se po dlouhé době i ve své mysli zastavila a mohlo mi docvaknout všechno to, co jsem v předchozích měsících vnímala jen napůl.

      Potřebuju takových zastavení během roku mnohem víc a pravidelně a už si k tomu pomalu uvolňuji prostor :-)

      Krásné dny A.

      Vymazat
  5. Aničko, já byla jako ty ještě do 60let, ale je mi o 7 víc a už ani nechci takový fofr.Dřív jsem musela mít každý den naklizený dům, umytá okna každý měsíc a že jich máme, zahradu v úplným pořádku atd.Pořád jsem něco tvořila.Ještě starost o tři čubinky.No už jsem opravdu zvolnila a ráda si po obědě sednu s pletením a poslouchám písničky nebo si pustím film o přírodě.Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, tomu moc rozumím. Ta umytá okna 4krát do roka, natož každý měsíc - je pro mě scifi i teď :-)) Krásné pohodové dny A.

      Vymazat

Děkuji za vaši návštěvu i chvilku na komentář, který mi zde po sobě zanecháváte. Dáváte mi tak najevo, že se vás mne psaní či fotky nějakým způsobem dotýká.

Chci přinášet především inspiraci, radost, povzbuzení, zamyšlení.... k tématům, které mě samotnou zajímají nebo na ně sama hledám odpovědi, i když jsou někdy z těch, na které se názory hodně různí.

Díky za slušnost, ohleduplnost k ostatním a odvahu podepsat se pod svůj vlastní názor.

Mějte krásný den

Anna