pondělí 17. dubna 2017

Krásné Velikonoční pondělí...

... přeji!


Sama mám na něm nejraději asi ty přípravy - vyplácání zadečku a pár kapek vody mi nevadí, podnapilí chlapi, smradlavé voňavky a vyčůraní kluci, kteří si dělají z Velikonoc "brigádu", však velmi. Nějak mi to nejde dohromady s tím, s čím byly Velikonoce tradičně spojovány, a nemám teď na mysli jen čistě náboženský rozměr.

Když jsem byla dítě, líbilo se mi na Velikonocích nejvíce to, že jsme se celá širší rodina sešla vždycky u prababičky nebo později u babičky doma. Jedla se tradiční "šoudra", což je tradiční velikonoční jídlo rozšířené po celém Těšínsku.

V některých rodinách se připravovala šoudra v podobě bochníku chleba se zapečenou šunkou či uzeným masem (to je náš případ, babička přidávala i různé klobásky), v jiných rodinách se dělávaly krátké „záviny“ pro každého člena rodiny jeden a jeden velký dlouhý, ze kterého se ukrajovalo pro návštěvy.

Babiččin pořádný masem a uzeninami plný pecen chleba, který se tak tak vlezl do trouby, zmizel ze stolu velmi rychle. Celý rok jsme se pak těšili na ten velký den, až se do něj zase pustíme :-)

Tyhle velké rodinné sešlosti mi hodně chybí a moc ráda bych, aby zase pokračovaly. Babička teď žije v domě u strejdy, možná je na čase, aby někdo převzal štafetu a naučil se od ní péct tu výbornou šoudru... Třeba bychom se o to mohly sestersky podělit, co říkáš, Marťo, ty budeš péct a já to celé u nás zorganizuji, zarecituji a zapěji... a Káťa nám k tomu přiveze pravé francouzské Beaujolais... :-))

To jsem se ale zasnila. Teď jedna velikonoční realita - včera se mi s dětmi podařilo vytvořit ze sena dvě krásné velikonoční slepičky a bezva zajíce. 



Bohatou zásobu sena jsem měla od paní učitelky ve školce, k tomu stačilo vyrobit si z kartonové krabice obrysy těl slepic, křídel a hlavy, těla, pacek a uší zajíce a jen přikládat z obou stran seno a vrstvit a omotávat nití. Jednotlivé díly pak stačí na závěr lehce zastřihnout (přesahující seno). Křídla mají slepice k tělu přilepená tavnou pistolí (podobně i oči, zobák, vole či hřebínek z filcu a korálků), jednotlivé části těla zajíce jsem spojila dohromady několika špejlemi zapíchnutými vždy do obou příslušných částí těla. Tlapky přilepeny rovněž tavnou pistolí (spolu s fousy z přírodního lýka a očima a zuby z filcu a korálků). Byla jsem překvapena, jak to nakonec dětem šlo. Obzvláště Jiříček má mimořádně šikovné ručičky. Příště mu musím nechám motat víc než jen křídla a tlapky! :-))) Motalo se doma (kvůli Viktorčině nachlazení a chladnému počasí venku), nepořádek samozřejmě byl, ale dalo se to zvládnout (nemáme koberce) .-)

Mějte hezký den

A.

20 komentářů:

  1. Aničko,přeji krásné velikonoční pondělí.Jse velicí šikulové.Moc se Ti to s dětmi povedlo.Prostě kdo umí ten umí.Pa Lenka.K

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, děkujeme. Pondělí jsme strávili u našich, bylo to moc fajn .-) K senu se chci určitě zase vrátit, mamce se naše výrobky taky líbily, tak budeme "motat" i pro ni. A já mám ještě jeden nápad i pro naši zahradu, tak uvidíme, jak se nakonec vyvrbí .-) Hezký zbytek pondělí A.

      Vymazat
  2. To je nádhera, nevím, na co koukat dřív. Jedna fotka hezčí, než druhá. Dětí jsou moc šikovné.
    Přeji vám všem krásné Velikonoční pondělí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, děkuji za ohlas. Mám radost, že má naše "senná" produkce úspěch :-) A.

      Vymazat
  3. Aničko, s převzetím tradice od babičky máš výborný nápad a určitě by se v rodině ujal. Tak směle do toho, dokud se máš od koho přípravu šoudry naučit. Vůbec tuhle záležitost neznám, ale už z popisu vím, že by mi chutnala !!
    Krásný zbytek svátečního dne i když deštivého (alespoň u nás ano).
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Álo, bylo by to fajn... Tak snad v tom nezůstanu sama :-)) S šoudrou už jsem dneska lehce nalomila ségru, která hodně a ráda peče... tak uvidíme, budeme muset zapřáhnout "školící" babičku :-))) Krásný zbytek Velikonočního pondělí, u nás bylo aprílové .-) A.

      Vymazat
  4. Ahoj Aničko, šoudru vůbec neznám, ale určitě je to moc dobré, jako vše, co se doma upeče, uvaří... ;-)"Seňáčci" se moc povedli. Jeden čas u nás tato výroba také frčela, dělala jsem s dětmi i ve škole. Letos mám zajíčky z velkých polen a jen uši jsou ze sena. Kdybys byla blíž, mohla bych sena poskytnout, co by srdce ráčilo. ;-) Užijte si zbytek velikonočního pondělí. D. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, my ji zbožňujeme. Nejsem žádný velký masožrout, ale miluji chlebové těsto nasáknuté šťávou a puštěným tukem dovnitř zapečených uzenin a masa. Je to taková dobrota... A s tím senem - já vím, ještě že máš poblíž to ZOO, viď? .-) Krásný zbytek Velikonočního pondělí i Tobě A.

      Vymazat
  5. Andulko, je to "šoldra", ...s "L" i oficiálně. Těšínská šoldra. U nás tedy "pecynek", "ponašymu", ale v zásadě totéž, jen v různých rodinných variacích, jak píšeš.😊 Ps. Zajíc mě nebere, ale ty slepičky jsou fajnové! Jen bych je asi víc zapíchla, aby v tom nebo na tom koši seděly, asi by to vypadalo líp, ale jinak fakt krása!♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, verzi s "L" znám, ale u nás několik generací dozadu a i v našem okolí jedině "šoudra" s "U" místo "L", zrušila bych rodinnou tradici, kdybych to vyslovovala i napsala jinak, prostě mi to nejde přes pusu :-) A "pecynek" znám až od Tebe. k PS: nevadí, nám se líbí všichni, vč. toho zajíce, slepičky už víc zapíchnout nejdou (jsou až do dna nádob, musela bych řezat dřívka), ale až podsadba bude vyšší - plánuji jiřinky - bude to tak akorát, aby je bylo dost vidět a seno mi nehnilo odspodu .-)

      Vymazat
  6. Krásná velikonoční výzdoba! Pěkné jarní dny, Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, děkuji za zastavení i komentářek. Krásné jarní dny A.

      Vymazat
  7. Aničko, tradice s rodinou je moc bezva, určitě se do toho dejte:-) My máme všechny celkem daleko, tak jen "objedeme" rodiče během víkendu a v pondělí už jsme sami doma. Většina pracuje na směny, tak by setkání často ani nebylo reálné...
    No a výzdobu máš tedy parádní, umím si představit to nadšení dětí, když s tebou tvořily:-) Měj se krásně. L.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lucko, dneska jsme to diskutovali s našima a mamka si myslí, že jsme se moc (její tři dcery) "rozprskly" do světa. Já si ale říkám, že kdo to nezkusil, nemůže soudit :-) Tak uvidíme. Ale mám radost z velké společnosti (blízkých lidí), tak bych se o to ráda alespoň pokusila.

      Díky za pochvalu jarní výzdoby - děti samozřejmě nadšené, jen ta výdrž až do konce tvoření se zatím stále drží jen jejich maminky... Ale to chce čas, budeme trénovat :-))) Krásný zbytek Velikonočního pondělí A.

      Vymazat
  8. Aničko, máte moc krásná zvířátka. Povedla se vám. Jaru

    OdpovědětVymazat
  9. Krásná velikonoční výzdoba. Konečně vím jak na takovou slámovou dekoraci, budu muset něco vyzkoušet. Pohodové dny, Kája.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kájo, o Tebe já se vůbec nebojím, slaměné či "senné" dekorace zvládneš levou zadní :-))) Hezké jarní dny i Tobě A.

      Vymazat
  10. Aničko, velikonoční tvoření s dětmi se vám moc povedlo, jste šikulky, slepička i zajíček jsou úžasní a v košíku/truhlíku jim to spolu s kytičkami moc sluší. :-) Vůbec máte po celý rok domeček nádherně vyzdobený, moc ráda si vaše vyzdobené bydlení prohlížím a sním také o takovém domečku... :-)
    Šoudru vůbec neznám, slyším to prvně, ale jistě to bude dobrota. Jó, jídla od babiček jsou vždycky výborná.... :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lucko, děkujeme za milé řádky :-))) A pokud jde o ty sny, ty jsou od toho, aby se naplňovaly... vím, že zrovna vlastní dům je hodně velký sen, ale naděje umírá poslední .-) A k babičkám, ještě že je máme! Pa A.

      Vymazat

Děkuji za vaši návštěvu i chvilku na komentář, který mi zde po sobě zanecháváte. Dáváte mi tak najevo, že se vás mne psaní či fotky nějakým způsobem dotýká.

Chci přinášet především inspiraci, radost, povzbuzení, zamyšlení.... k tématům, které mě samotnou zajímají nebo na ně sama hledám odpovědi, i když jsou někdy z těch, na které se názory hodně různí.

Díky za slušnost, ohleduplnost k ostatním a odvahu podepsat se pod svůj vlastní názor.

Mějte krásný den

Anna