neděle 14. srpna 2016

Prvodekádově srpnová zahrada...

... mi v tuto dobu dělá ve srovnání s loňským rokem o poznání větší radost. Letos s ní netrpím, ale radujeme se spolu a užíváme si pravidelných deštíků .-)

Tuhle kombinaci miluji. Víc o ní dále :-)



Skalka v blízkosti terasy (která na sebe strhává pozornost zejména na jaře) a výhled do mé malé "prérie". V tuto dobu si užíváme zejména mých oblíbených žlutokvětých rudbeckií (třapatka zářivá), závoje z drobných bílých kvítků gaury (svíčkovec Lindheimerův), růžových a bílých květů echinaceí (třapatka nachová).



Malá prérie pěkně zblízka (třapatky, rudkbeckie, svíčkovec). Včelkám, stejně jako motýlům se u nás hodně líbí. Ale nemají rády, když je moc často otravuji s foťákem v ruce. Letos jsem za to už od nich chytla jedno žihadlo .-)



Na velkém obrázku pohled z druhé strany, který odhaluje další krásnou trvalku - zde žlutokvětý záplevák (Helenium).



Přestože se na ně někteří dívají přes prsty, musím přiznat, že je mám ráda. Řeč je o akátech - zde trnovník akát "Twisty Baby" typický svými "pokroucenými" a převislými větvemi.





Na velkém obrázku načervenalé listy s růžovými květy patří gauře (svíčkovec Lindheimerův "Cherry Brandy"). Dokonale kontrastují se zatím zelenými květenstvími rozchodníkovce nachového ( Sedum telephium 'Herbstfreude'). Rozchodníkovce řadím mezi top trvalky, neboť dokonale splňují podmínku celoroční zajímavosti - skutečně - od jara do zimy je na co koukat .-)

Na malém obrázku vlevo dole je před rozchodníkovcem vidět další pěkná trvalka (i když známá spíše ve své "obří" podobě) - tužebník (Filipendula palmata 'Göteborg') - tato je o poznání menší, dorůstá se okolo 30 - 40 cm. Svíčkovec i s rozchodníkovcem jsou vzhledem k jiným nárokům vysazeny "do kopečku", tužebníku původní místní vlhčí podmínky ale vyhovují.




Na obrázku vpravo nahoře sadec, na malém obrázku vlevo dole sadec ve společnosti jedné z vytrvalých slunečnic.




Tady se do výhledu připletla i žlutokvětá mochna křovitá (na velkém obrázku dole). 

Červené konce traviny na dvou malých spodních obrázcích patří lalangu válcovitému (Imperata cylindrica 'Red Baron').






Tady je vidět na obrázku vlevo nahoře i červenokvětý záplevák... a je jich mnohem více, vysokých i trochu nižších v různých barevných kombinacích .-)



Tohle místo, které mne při zakládání tolik potrápilo (těžká, jílovitá půda, poměrně vlhko), mám moc ráda. Podařilo se vytvořit, co jsem si vysnila. Proto tolik obrázků z toho místa .-)



Tu "rostlinu" s vyplazeným velkým modrým jazykem identifikovat nemusím - je to oblíbené místo k řádění našich dvou malých dětí :-)





Na plechové nádoby a vaničky nedám dopustit. Ale těžko, těžko se shánějí, pokud za ně člověk nechce utratit celé jmění. Je to hodně o štěstí. Tento jsem koupila za padesátikorunu. A pak natřela odvážnou červenou :-)


S červenou nádobou momentálně hezky ladí kvetoucí trubač kořenující. Krásná rostlina, ovšem velký divoch, přátelé! .-)



Miluji růže. Nejen ty velmi prošlechtěné, ale i docela "obyčejné", kterých si na první pohled ani nevšimnete. Možná. Tato nese název růže sivá, má tmavěji zbarvený list, kvete jednoduchými bílými květy s růžovým lemováním a má nádherné červené šípky, které lze využít i v kuchyni podobně jako šípky růže šípkové .-)


Krásná travina na velkém a malém obrázku vlevo dole je ozdobnice čínská (Miscanthus sinensis "GRACILLIMUS"). Na malých obrázcích vykukuje moruše bílá (Morus alba "Pendula") s převislými větvemi. V létě plodí velmi sladké, jedlé plody podobné ostružinám.




Žlutozeleně zbarvený strom v pozadí je další z mých akátů - zde kultivar "Frisia". V blízkosti oblouku s popínavými růžemi roste další rozchodníkovec nachový ("Matrona"). Levandulové políčko se po ostříhání odkvetlých květů levandulí trochu zklidnilo, ale počkejte, za chvíli rozkvetou modrofialově ořechoplodce klandonské .-)






Poslední akát v mé zahradě je typický kulovitým tvarem své koruny. A jako všechny akáty u nás roste velmi, velmi rychle :-) Za ním vykukuje krásný keř známý jako ruj vlasatá s vínově zbarvenými listy (Cotinus coggygria "Royal Purple").



Motýlí keř aneb komule Davidova rozkvetla na horním obrázku vlevo a spodním obrázku vpravo. O motýly zde není nouze .-) Na obrázku vpravo nahoře pak detail pěkné trvalky známé jako řetězovka viržinská (Physostegia virginiana).


Pohled na posezení na terase a její nejbližší okolí. Kany/dosny v květináčích letos rostou jako o život, ale květů je zatím méně než loni, pozdější výsadba kvůli posledním jarním mrazíkům si vybírá svou daň.


Popínavé růže - zatím trochu nesměle "šplhají" vzhůru, ale potřebují trochu času, vysazeny byly loni na jaře .-) Červená je od Kordese (Amadeus), světlounce růžová pak od Austina (St. Swithun).



A prostor se u nás najde i pro letničky - toto je krásenka zpeřená (vyšší rostliny s bílým a růžovým květem), nižší trochu méně známá luštěnice trnitá.


Co vy a Vaše zahrádky?


Krásnou neděli

A.

16 komentářů:

  1. Moc děkuji za nááádhernou prohlídku, opravdu luxusní zahrada. Děkuji za krásné popisky vezmu si určitě inspiraci, jelikož budujeme poslední část zahrady. Mohu se zeptat, budu tykat, jestli smím, když sázíš kvetoucí rostliny (třapatky, řetězovku aj., po kolika kusech?
    Letos mám ze zahrady též velkou radost, sice ne tolik, ale i u nás tu a tam prší, tak mi dělá radost, kvete mi už podruhé růžový akát a visrárie alba, je obalená a kvete už 3 týden, nádhera a ta vůně.
    Měj se moc krásně Zmorkusovic

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Zuzko, jsem ráda, že vítáš u obrázků popisky a těší mě, že sis u nás našla inspiraci i pro svou krásnou zahrádku. Pokud jde o výsadbu trvalek, pak sázím a všem svým klientům doporučuji minimálně 3 ks, ideálně však 5 a v některých případech (zejména u menších trvalek) i více kusů od daného druhu, ať má trvalka v záhonu šanci zapůsobit. Výjimkou jsou velké trvalky (jako např. některé okrasné traviny), které vytvoří mohutný trs a jsou schopny v záhonu vyniknout, i když nejsou vysazeny ve skupině po více kusech. Ale i ty vypadají vysazené ve skupině velmi pěkně. Také lze výsadbu pojmout jakou směs různých trvalek, které se v záhonu různě opakují a střídají a zde pak také není třeba vysazovat trvalky ve skupině, zapůsobí jako jeden smíšený celek. Nakombinovat však takový záhon tak, aby působil přirozeně, není tak úplně jednoduché (řešením pak může být výsev). Snad jsem zodpověděla, jak sis přála .-) Krásné dny nejen v zahradě A.

      Vymazat
    2. Ještě jsem zapomněla - pokud bys chtěla načerpat ještě více zahradní inspirace - koukni na můj druhý blog i web v jednom: http://kvetoucizahrada.cz/ nebo jsi-li na FB, pak zde: https://www.facebook.com/kvetoucizahrada/, příspěvky zde vkládám téměř denně .-)

      Vymazat
  2. Aničko,máte tam u vás tedy krásnou zahradu.Prostě kdo umí ten umí.Já na té naší jílovitá zem,z kopce,za barákem les.Co pleju tak jeden až dva kýble kamení a to fakt při každém.O náletových javorech ani nemluvím.Takže jsem zahradník hokus pokus.Ale chtěla jsem se zeptat na tu slunečnici.To je fakt trvalka?A kde by se dala sehnat?Přeji hezkou neděli.Pa Lenka.K

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, moc děkuji za kompliment, snažím se a hlavně mě to moc baví :-) Jinak abych Tě trochu uklidnila - naše zem je těžká, jílovitá, v dnes nejvíce zobrazovaném koutě zahrady byla dosti podmáčená... Ale i v takovém případě se dá vykouzlit pěkná zahrada, pokud se navrhne vhodná výsadba a připraví podmínky pro dobrý růst rostlin. S tím kamením - v jílovité půdě bych se jej rozhodně nezbavovala zcela, část menších kamínků bych ponechala na místě, vytvoří přirozeně drenáž, která se v těžších půdách docela hodí, obzvláště při pěstování některých trvalek a keřů. Až Tě přestane bavit zahradničení hokus pokus, ozvi se a třeba spolu vymyslíme něco, co se Ti bude líbit a hlavně bude prosperovat na první "šup" .-) K slunečnici - ano je a je velmi vitální, je třeba ji krotit, velmi dobře se rozrůstá podzemními oddenky. Kde se dá sehnat - nejjednodušší to budeš mít u mne. Mohu Ti ji na podzim kousek odkopnout a příští rok se z ní můžeš těšit sama na své zahrádce :-) Krásnou neděli A.

      Vymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. Aničko,to bys byla moc hodná.Ale ještě se Tě zeptám,sice né o zahrádce,Ale o komentování.Co dělám špatně,že v komentáři jsem vždy 2krát.Připadám si jak trotl.Pa Lenka.K

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, ráda. Jen se musíme pak domluvit na předávce (pokud si dobře pamatuji, bydlíš někde poblíž?). K opakovaným komentářům - ano, někdy se to stane a nejsi sama. Myslím ale, že to není na Tvé straně, prostě nějaká chyba na bloggeru. Když si toho všimneš, můžeš druhý komentář sama smazat, ostatně stejně si to tak udělala i teď. A nebo nechat. Myslím, že to nikoho zvlášť neruší :-)

      Vymazat
  5. Aničko, krásně jsem se pokochala tvojí zahradou. taky nám letos všechno pěkně roste, deště udělaly svoji službu. Tvoji moruši ti (samozřejmě v dobrém) tak trochu závidím. koupila jsem si ji před 5 roky, je to strom jak obr a morušky malinkaté, že by je na prstech dvou rukou spočítal. a to jsem si objednala penduli.
    taky by se mi líbila trvanlivá slunečnice, ale mám tě hodně z ruky.
    Majka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Majko, slunečnici ti mohu poslat poštou, budeš-li chtít. Napiš mi na mail a domluvíme se :-) Krásný zbytek dne A.

      Vymazat
  6. Zahrada úžasná,oko je o co opřít.Snažím se též,letos mi konečně zaplodil rakytník a s vnoučaty jsme se úspěšně věnovali Albertově zahádce, teď čekáme na plody mochyně peruánské.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za kompliment... A "lampiónky" mám také moc ráda, ale sama bohužel vlastní stále nemám. Přeji krásné poslední dny prázdnin s vnoučaty A.

      Vymazat
  7. Dobrý den Aničko, moc ráda si prohlížím Váš blog, vždy mně něčím inspirujete, zahradu máte kouzelnou...také mám ráda i plechové nádoby a tak prosím radu. Loni jsem měla vaničku osázenou hostou a měsíčky (letos neni osázená), do dna jsem udělala nekolik děr, překryla netkanou textilií, nasypala trochu drtě a potom zeminu... ve vedrech se tam voda trochu udržela, ale při větším děšti tam stála. Moc to rostlinám nesvědčí.Prosím můžete mně poradit nebo jak máte plechové nádoby osázené Vy. Moc děkuji Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aleno, děkuji za milý komentář, moc mě potěšil. Pokud jde o plechové nádoby - abych pravdu řekla, tak vanička je asi jediný "květináč" v mé zahradě, který nemá ve dně díru a i přesto problém se zahníváním nemám. Možná k tomu přispělo i její umístění - mám ji těsně u domu, částečně je kryta přesahem střechy. Pokud máte také nějaké podobné vhodné místo, zkuste nádobu přemístit. Jinak vyloženou mám vaničku černou folií, kterou jsem si vyrobila ze silného černého plastového pytle, netkaná textilie podle mě nemá příliš velký význam (pokud bylo cílem zabránit zatékání vody na vaničku), je propustná. Pokud jde o osázení - možností je více, hosty vypadají velmi pěkně, měsíčky (letničky) zase dodají barvu a jsou velmi nenáročné. Jen každá z uvedených rostlin preferuje odlišné podmínky (hosta - spíše polostín až stín a vlhko, měsíčky plné slunce a oproti hostě sušší podmínky). Osázení bych tedy volila jednak podle toho, kde bude nádoba umístěna (zda na slunci, v polostínu či stínu, kryté místo či místo nekryté, vystavené dešti) a také bych kombinovala rostliny, které k sobě svými nároky mají blízko. K zmiňovaným hostám se např. hodí dlužicha americká "Palace Purple", kapradiny, z travin např. ostřice Evergold (Carex oshimensis ´Evergold´), pěkné jsou i bergénie... Ze "sluníčkových" trvalek pak můžete vyzkoušet k měsíčku třeba rozchodníkovec nachový "Matrona" či "Herbstfreude" (Hylotelephium telephium), svíčkovec (Gaura), třapatku nachovou (Echinacea purpurea) či třapatku zářivou (Rudbeckia fulgida), z travin pak dochan psárkovitý (Pennisetum alopecuroides), lalang válcovitý "Red Baron" (Imperata cylindrica), kavyl péřovitý (Stipa tenuissima)... Třeba najdete něco, co se Vám zalíbí. Krásný zbytek dne A.

      Vymazat
  8. Milá Aničko, moc děkuji za tak obsáhlou odpověď, když to vidím, tak se mně derou slzy do očí. Omlouvám se za pozdní odpověď, ale momentálně máme velké problémy s naší 15letou psí babičkou, tudíž zahrádka je mimo.
    Jak píšete o umístění pod přesahem střechy - tak tam mám rajčata a mini rájčátka ve velkých květináčích a daří se jim výborně,nenapadají je plísně a dříve zrají. Asi před 10lety jsem zrušila velké zeleninové záhony, také kvůli slimákům.Pozemek u nás za plotem je městský, bývalá pískovna a svah a dál sousedi-chataři, kteří sem nejezdí a neudržují. Takže boj se slimáky je věčný. Mám bylinkovou zahrádku, kde pěstuji bylinky, které slimáci nežerou a těch je poměrně hodně(levandule, máta,pažitka,oregano,atd....)ostatní mám v truhlíkách na balkoně.(bazalky, petrželky, kopr). Ostatní rostliny-kytičky pěstuji jenom ty,které slimáci nežerou, nebo je mám velkých květináčích a truhlících, to stačím uhlídat. Mám čtyři druhy hosty,které letos krásně kvetou,hortenzie, dlužichy,lilie, gauru, různé traviny..atd. Ještě jednou moc a moc děkuji za Vaše rady a nápady na umístění a osázení různými druhy rostlin a určitě se jimi budu řídit. Přeji Vám vše krásné, pohodové a podzimně sluníčkové a také hodně zdravíčka a pohody celé Vaší rodině.Dál budu si moc ráda číst Váš úžasný blog, vždy se těším na další Vaše povídání a nápady. Děkuji Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aleno, to jste mi udělala radost, že se Vám mé tipy do zahrady hodí. S rajčátky děláte moc dobře - samotné se mi pěstování v květináčích umístěných u zdi pod přesahem střechy také velmi osvědčilo. I teď rostou a plodí.

      Pokud jde o tu zeleninovou zahrádku, nepřemýšlela jste třeba o vyvýšených záhonech - slimáky ze zeleniny úplně neeliminujete, ale mohlo by jich ubýt .-) Inspiraci najdete na mé Kvetoucí zahradě zde: http://kvetoucizahrada.cz/zahrada-s-uzitkovou-casti/. O vyvýšených záhonech chystám další příspěvek, ve kterém je chci trochu více rozebrat... Jen se k tomu dostat, tak sledujte můj druhý blog .-)

      Hezký večer a hodně štěstí nejen v zahradničení

      A.

      Vymazat

Děkuji za vaši návštěvu i chvilku na komentář, který mi zde po sobě zanecháváte. Dáváte mi tak najevo, že se vás mne psaní či fotky nějakým způsobem dotýká.

Chci přinášet především inspiraci, radost, povzbuzení, zamyšlení.... k tématům, které mě samotnou zajímají nebo na ně sama hledám odpovědi, i když jsou někdy z těch, na které se názory hodně různí.

Díky za slušnost, ohleduplnost k ostatním a odvahu podepsat se pod svůj vlastní názor.

Mějte krásný den

Anna