pondělí 1. srpna 2016

Na pár dnů...

... jsme si s rodinou odskočili do Polska k Baltskému moři. 



Navzdory tomu, že my Češi raději vyrážíme k moři spíše na jih, jeli jsme letos poprvé na sever. Otestovat, jak se nám tam bude líbit. 

Cesta z podhůří Beskyd až na pobřeží Baltu ((oblast Władysławowo, Jastrzębia Góra (mimochodem také nejsevernější místo pobřeží Polska), poloostrov Hel)) nám trvala (i s přestávkami) cestou tam 8, cestou zpět díky zácpám na silnicích 8 a 3/4 hodiny. Což není vůbec špatné a do budoucna by snad mohlo být ještě lépe (protáhnou-li Poláci dálnici ještě dál).

Ve srovnání s obvyklými čtyřicítkami v jižních destinacích o poznání chladnější, ale pro nás (a zejména pro mne) příjemnější teploty od teplot lehce přes dvacet do teplot kolem pětadvacítky ve stínu. Byl to také jeden z hlavních faktorů, proč jsme se rozhodli vyzkoušet pobyt u moře právě v Polsku. Vysoké teploty, které nás v Chorvatsku či Černé Hoře nutily trávit téměř veškerý čas u vody a vyvolávající averzi vůči jakémukoliv cestování a objevování, se v Polsku nekonaly. 

Příjemné teploty nám tak umožňovaly zrealizovat pro nás mnohem zajímavější program a kromě koupání v moři vyrážet i na procházky a výlety do okolí (i když vzhledem k věku našich dětí - 3 a 6 let - zaměřené tak, aby byly dost atraktivní hlavně pro ně), třeba návštěvu majáku a fokaria (nebo také krkolomně česky řečeno "tuleňária") na poloostrově Hel ve stejnojmenném městě Hel, Ocean park Władysławowo připomínající trochu známější dinoparky, ale v "mořském" provedení a také návštěvu dvou místních hospůdek, odkud jsme odcházeli na míru spokojeni jak my dospělí, tak naše děti (tj. nechyběl dětský koutek). Blíže o nich dál. Pokud by byly děti starší nebo pokud by na cestu vyrazili pouze dospělí, rozšířil by se okruh možných výletů a jejich cílů v místě ještě více.





I moře je zde chladnější než na jihu, ale mám pocit, že vzhledem k tomu, že rozdíl mezi teplotou vody a teplotou vzduchu není příliš velký, nepůsobí tak chladně, jak by se ledaskomu mohlo zdát. Spíše se ale člověk musí připravit na vítr, který můžete u zdejšího moře vnímat trochu negativněji nežli v horkých letoviscích. My jsme se připravili dopředu a nakoupili plážový "stan", resp. takový menší stanový přístřešek, který se rychle složí, nezabere mnoho místa, je lehký a vytvoří u moře příjemnou bariéru, zafouká-li trochu více. Dětem jsme také vzali župánky, do kterých jsme je oblékli pokaždé, když vyšli z vody a foukalo a ukázalo se to jako skvělý nápad. 

Průzračnou vodu podobně jako v Chorvatsku však nečekejte, při pobřeží je v moři poměrně hodně řas. 

Pláže jsou písečné a na plážích se jen tak válí i pár pěkných kousků naplaveného a krásně vyšisovaného dřeva. Ale to jsem si vzít domů nemohla. Bohužel. To by byla dekorace... .-) Musela mě uspokojit hromádka borových šišek, které jsme nasbírali pod korunami borovic, které tu rostou ve velkém, s Jiříčkem cestou od moře k naší vilce.



Co nás jednoznačně nadchlo, však byla výborná kuchyně, kterou nám Poláci předvedli. Manžel ryby příliš nejí a vybíral především vepřové v různých úpravách (a byl i tak rozhodně spokojen), ale já jsem si na rybkách velmi pochutnala. Rozhodně doporučuji ochutnat jejich baltickou tresku, kterou nabízí v různých kuchyňských úpravách (v jídelníčku najdete pod názvem "dorsz" a je o poznání větší než ta známější aljašská). Já ochutnala tresku zapečenou s mozarellou a rajčaty (na té jsem si pochutnala ve velmi pěkně zařízené restauraci Papaj ve stylu Pepka námořníka ve městě Jastrzębia Góra) a také pečenou s koprovo-česnekovou omáčkou (tu jsem si dala ve stylové restauraci Kutter ve městě Hel). 

Pokud jde o dorozumívání s místními, neměli jsme s tím žádný větší problém. Připadala jsem si opravdu jako doma. Možná díky tomu, že bydlíme v blízkosti polských hranic a naše slezské nářečí má s polštinou mnoho společného (sama jím sice nemluvím, ale od mala jej mám "naposlouchané" hlavně od prarodičů a starších členů rodiny). Manžel navíc díky služebním cestám do Polska, na které jej v minulosti jeho zaměstnavatel vysílal, mluvil polsky pěkně (i když jim pořád dokola tvrdil, že mluví špatně .-)), zatímco já jsem na své poměry musela mlčet jako ryba. Na angličtinu či jiný cizí jazyk nikdy nemuselo dojít.

Ale aby byl tento příspěvek vyvážený, je třeba říci i to méně pozitivní, s čím je třeba počítat. 

Nevím, zda jde pouze o situaci v letošním roce vyvolanou po migrační krizi a spojených útocích na civilní obyvatelstvo v Evropě odlivem turistů z některých jižních turistických oblastí třeba i do Polska či jde o běžný stav v tomto období (přelom července a srpna je zde považován za nejstabilnější z hlediska počasí), ale infrastruktura (teď mám na mysli tu silniční, nikoliv síť prodejců se stánky a obchody .-)) není příliš připravena takovému náporu turistů a návštěvníků a výjezdy z měst, stejně jako jejich centra, jsou doslova ucpány. Výjimkou není 30minutové i delší čekání na výjezd z města, které by v jiném období v roce člověk hladce projel během pár minut.

Také ubytování na poslední chvíli není v tomto nejatraktivnějším období zcela na místě, ubytovací kapacity byly už prakticky všechny obsazeny. Hledání noclehu naslepo až na místě bych proto pro rodiny s malými dětmi určitě nedoporučovala (jsem ráda, že se nám podařilo najít pěkné ubytování přes internet ještě před naším odjezdem).

Shrnu-li však veškeré své dojmy z této naší první "testovací" dovolené, rozhodně se nebráním návštěvám i v dalších letech .-)

Jaké zkušenosti máte s pobytem u Baltu v Polsku vy?

Přeji krásné dny

A.


10 komentářů:

  1. Když k moři, tak jedině k Baltu :-) Byla jsem, ale v Německu (Usedom). Co se týká teploty moře, měla jsem stejný pocit, vůbec mi nepřipadalo studené a ten vítr mi nevadil, aspoň byl vzduch :-) Moc ráda bych se tam ještě jednou podívala. Zdravím D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danko, díky za sdílení osobní zkušenosti - o Usedomu zkusím pozjišťovat víc, docela mne to zaujalo .-) Hezké léto A.

      Vymazat
  2. Aničko, zkušenosti s dovolenou v Polsku nemám žádnou, tak jsem si se zájmem přečetla tvou reportáž.
    Díky, měj hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heli, třeba jsem Tě trochu navnadila a brzy vyzkoušíš sama :-) Krásné léto A.

      Vymazat
  3. Take jseme v jednu chvili uvazovali i o Polsko, no nakonec Sumava, ale diky za info. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marci, letos krásná Šumava, příští rok třeba Balt, kdo ví? :-)

      Vymazat
  4. Aničko no je to tam nádherné vtom Polsku také nemusím mít velké teplo byla jsem v Řecku Zakyntos a pak Kalymnos ale je tam hezký ale vedro a pak se moc bojím letadla tak už neletím a čtu že Danka byla na ostrově Usedon byla jsem tam také ale to je už dávno 23 let a bylo tam super jelo se tam autem a pak trajektem no něco nádherné také bych se tam ještě podívala ale ty roky přibejvaji tak raději už jenom tady u nás jezdíme nebo slovensko moc hezká tvá reportáž ráda jsem si to přečetla dík

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bětko, díky za osobní zkušenost. Jsem ráda, že si Ti můj cestovatelský příspěvek líbil. Krásné léto A.

      Vymazat
  5. My v Polsku byli ... s teplým mořem na jihu se to nedá srovnávat , ale to pobřeží a krajina byly prostě nádherné. Moře bylo čisťounké bez řas .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivčo, díky za zkušenost. Pokud jde o ty řasy, já to hodně srovnávala s Chorvatskem... Ale nebylo to nic hrozného. Asi také záleží, kdy jste tam byli a také kde, zkušenosti se tak mohou lišit... Krásné léto A.

      Vymazat

Děkuji za vaši návštěvu i chvilku na komentář, který mi zde po sobě zanecháváte. Dáváte mi tak najevo, že se vás mne psaní či fotky nějakým způsobem dotýká.

Chci přinášet především inspiraci, radost, povzbuzení, zamyšlení.... k tématům, které mě samotnou zajímají nebo na ně sama hledám odpovědi, i když jsou někdy z těch, na které se názory hodně různí.

Díky za slušnost, ohleduplnost k ostatním a odvahu podepsat se pod svůj vlastní názor.

Mějte krásný den

Anna