středa 13. září 2017

Tak jsem do toho praštila...

... a vydala se na první sběrnou výpravu za naším rakytníkem :-):-) A víte, co vám řeknu? Vůbec to není tak hrozné, jak se na první pohled zdá. Vlastně mě to i docela hodně bavilo, když jsem obírala větve, na nichž roste doslova jedna bobule na druhé... to máte mísu plnou raz dva .-) 


Úrody tedy bude nad hlavu - dost pro nás i pro ptactvo, kterému rezervuji nejvyšší místa. Naivně jsem si myslela, že keř oberu za jedno odpoledne... No když se budu hodně snažit, do listopadu mám hotovo... :-))) Obrala jsem jen pár spodních větví jednoho ze dvou keřů a mám jednu velkou mísu a při pohledu na rakytník byste ani neřekli, že jsem tam byla...

Tak teď hezky zpracovat (zvažuji šťávu a odšťavněné zbytky ještě nasušit a použít na čaj, ale máte-li své oblíbené tipy, sem s nimi, rakytníky letos rodí o sto šest po celé republice, určitě nebudu sama, kdo to ocení) a hurá na další várky :-)

Hezký večer

A.

18 komentářů:

  1. Anicko,sousedi také mají dva obří rakytníky a prý z nich dělají kde co;-)Rakytníkovou marmeládu s kiwi,ale prý i přidávají rakytník do slivovice;-)Recepty nemám,ani rakytník,ale na netu toho bude spousty.Ja jsem skončila u výroby bezinkovou likeru:-)Letos máme 3 litřiky a už jsme i dnes okostovali;-)PS.Psala jsem ti email.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, včera jsem zamrazila rakytníkovou šťávu do kostek a mám koupenou vodku (já, co ji nepiju :-)) S tím nakládáním do alkoholu jsem dostala více tipů, zaujalo mne to, takže zkusím vyrobit takovou medicínu s vodkou a medem .-) Krásný večer A.

      Vymazat
  2. Ja rakytník doma nemám ... čo ma aj trochu teší, spracovanie toľkého množstva asi nie je jednoduché ... Suseda z neho robí kompót, (najskôr odstopkuje !!!) ... vraj si ho potom dávajú do jogurtov ... Anička, teším sa na dáky recept na spracovanie ... L.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lauri, kompot? Hm... popřemýšlím, rakytníku je opravdu mnoho :-) Krásný večer A.

      Vymazat
  3. Moc děkuji za včerejší rady, dnes se dám do sběru taky. :-D

    OdpovědětVymazat
  4. Když vidím, jak jsou větve vašeho rakytníku obalené plody, musí se to opravdu sbírat jedna báseň, určitě snadněji než borůvky. :-)
    Vloni jsem kupovala taťkovi k Vánocům ve zdravé výživě rakytníkový sirup ( mnohem hustější než rakytníková šťáva), který se používá třeba jako sladidlo do čaje místo medu - měl úspěch, taťkovi chutnal! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Luci, je to přesně tak, sbírá se to dobře, jen si člověk musí dát pozor na ty ostny. Ale čekala jsem, že to bude horší. Sirup bude určitě skvělý. Už jsem o něm také přemýšlela, jen jsem si říkala, že tepelnou úpravou asi vitamín C ztratím nebo jeho velkou část, tak stále váhám. Je mi to trochu líto, ale když ho máme tolik, tak možná přimhouřím oko :-) Krásné dny A.

      Vymazat
  5. Dobrý den Aničko , my jsme koupili před třema roky čtyři keře a krásně narostly , ale máme jen na jednom pár bobulek .Myslím si, že začnou plodit příští rok
    .Taky bych udělala.šťávu a šlupičky usušila na čaj . Martina





    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, já myslím, že už byste se brzy mohli dočkat také větší úrody :-) Přeji krásný večer A.

      Vymazat
  6. Aničko, já jsem už dělala jeden rok marmošku, šťávu mrazila v mističkách na led (po zmrazení kostičky uchovávám v sáčku a v zimě dáváme do čaje) a moc ráda mám naložené kuličky jen tak zalité medem. ze samčích listů je výborný léčivý čaj.
    a pamatuj, u rakytníku je léčivé úplně vše, takže i to, když se píchneme trnem do prstíku.
    krásný oranžový den. Majka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Majko, díky za všechny tipy. S těmi listy už jsem dostala také tip od někoho jiného, doposud jsem netušila, že se také dají použít na čaj, člověk se stále učí :-) S tím medem bych také ráda zaexperimentovala, ale to se pak musí uskladnit v lednici, viď? Když nemáme studený sklep nebo jinou místnost... Krásný večer A.

      Vymazat
    2. Aničko ano, v lednici. ale můžu se ti přiznat, že zbyteček tam mám už druhý rok a nic se mu nestalo. a kousek místa pro zdraví se v lednici (my máme malou) vždycky najde.
      přeji krásný podzim.

      Vymazat
    3. Majko, díky, vyzkouším tedy .-)

      Vymazat
    4. Aničko, já jen, že ten do medu neomývám. a když ho zaliješ medem, on po několika dnech vystoupá nahoru, tak jsem ho pořád třebapa aby nad medem kuličky nevystrkovaly hlavičky (aby se mi to nezkazilo).

      Vymazat
    5. Aha, dík, budu hlídat :-)

      Vymazat
  7. Rakytník doma nemáme, ale určitě bych si ho chtěla koupit. Před lety ho míval strejda, tak jsme si u něj trhali, ale pak ho pokácel. Škoda. K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, díky za návštěvu i komentář. Myslím, že rakytník stojí za to na zahradě mít. Nejen kvůli jeho užitkové, ale i estetické hodnotě :-) Krásné podzimní dny A.

      Vymazat

Děkuji za vaši návštěvu i chvilku na komentář, který mi zde po sobě zanecháváte. Dáváte mi tak najevo, že se vás mne psaní či fotky nějakým způsobem dotýká.

Chci přinášet především inspiraci, radost, povzbuzení, zamyšlení.... k tématům, které mě samotnou zajímají nebo na ně sama hledám odpovědi, i když jsou někdy z těch, na které se názory hodně různí.

Díky za slušnost, ohleduplnost k ostatním a odvahu podepsat se pod svůj vlastní názor.

Mějte krásný den

Anna