čtvrtek 14. května 2015

Pampeliškový...

... sirupomedík jsem letos zvládla doslova na poslední chvíli. Minimálně polovina pampelišek (resp. smetanek lékařských) už má u nás bílou hlavičku. I přesto se nám s Viki podařilo natrhat přes 400 květů této byliny nezbytných pro přípravu jedné várky slaďounkého sirupomedíku. Při jeho výrobě jsem postupovala stejně jako loni.


A také něco málo o smetance lékařské a jejím využití v přírodním léčitelství i kuchyni (informace jsem čerpala z časopisu Herbář 3/2013). Mezi bylinkáři patří smetanka lékařská mezi top byliny.  Už staří Řekové využívali její mléko proti pihám a skvrnám na kůži, léčbě zánětů očí, ale také proti únavě a bolesti. 

Dnes se smetanka lékařská užívá hlavně vnitřně. Podporuje trávení a chuť k jídlu a zároveň zlepšuje činnost srdce a vůbec celého kardiovaskulárního systému. Má pozitivní vliv na čištění krve. Umí také rozpouštět "žlučové" kaménky. Léčí i játra. Nezanedbatelné působení čekanky je při léčbě zácpy (stačí rozžvýkat pár listů smetanky). Umí rozpumpovat peristaltiku střev a tím usnadnit vylučování stolice. Reguluje množství cukru v krvi, je tak vhodná pro diabetiky. Zmínit lze i její vliv na zrychlení metabolismu, což ocení zejména ti, kteří potřebují shodit nějaké to kilo. 

A konečně jí některé klinické studie připisují i účinek v boji proti některým druhům rakoviny. Konkrétně čaj z listů smetanky lékařské by měl pomoci při léčbě rakoviny prsu, vaječníků či prostaty a čaj z kořenů smetanky lékařské pak v boji proti melanomu či léčbě leukémie.

V kuchyni můžeme čekanku využít pro přípravu řady jídel. Kromě výroby sirupu a medu z květů a známého špenátu z listů smetanky můžeme připravovat z květů např. pampeliškový ocet, víno či likér, z jídel pak salát či polévku z listů, příp. listů a kořenů smetanky.

A na závěr jeden recept na krůtí maso plněné pampeliškou
Potřebovat budeme: 600 g krůtích prsou, housky, 200 g pampeliškových listů, sůl, mletý pepř, 1/2 dl mléka, 1 lžička másla, špetka prášku do pečiva, 4 plátky šunky, 2 dl šlehačky, 20 pampeliškových květů, šťáva z 1/2 citrónu.

Porce krůtích prsou naklepeme, osolíme, opepříme. Housky nakrájíme na drobné kostičky, zvlhčíme mlékem, zalijeme rozpuštěným máslem a vmícháme posekané pampeliškové listy, které předtím omyjeme a osušíme. Přidáme špetku prášku do pečiva a vymícháme. Na prsíčka klademe plátek šunky, připravenou nádivku, zabalíme a zapečeme. Po 20 minutách zalijeme šlehačkou a ještě 10 minut podusíme. Květy pampelišek spaříme ve vodě s citrónovou šťávou. Nejlépe chutná s bulgurem. Pampeliškami dozdobíme.

Tolik k pampelišce alias smetance lékařské.

Už se moc těším na to, až se začnou otevírat květy černého bezu, ze kterého mám v plánu vyrobit kromě sirupu proti nachlazení rovněž osvěžující limonádu. Loni jsem nebyla úspěšná, během procesu výroby se mi začala na sklenici tvořit plíseň... tak snad letos :-)

A pak přijde lípa, šalvěj, máta, meduňka... Těším se, až zase postupně doplníme stavy naší domácí lékárničky doplna. Děti naši bylinkovou medicínu milují a myslím si, že jim i pomáhá (měřeno počtem návštěv u lékaře i počtem prostonaných dní ve srovnání s předchozími léty). Jsem ráda za loňské setkání s našim "bylinkovým lékařem", které nás s manželem trochu nakoplo řešit věci i jinak než doposud :-)

Krásné bylinkaření (ovšem přiměřené zdravotnímu problému, který řešíte) i do Vašich domácností.

Anička

2 komentáře:

  1. Aničko, letos jsem pampeliškový medík nedělala, mám ještě z loňska, ale máme ho moc rádi. Na nic víc jsem ještě smetanku lékařškou nepoužila, to se musím polepšit.
    Loňského roku jsem poprvé vyráběla sirup z bezu a dopadla jsem také špatně - zakalilo se mi vše a plavaly v tom takové nevzhledné šlemy, vše jsem vylila a moc mi to bylo líto. Jen první dvě lahve jsme stačili vypít a bylo to moc dobré. Snad to letos zvládnu lépe.
    Krásné dny i s bylinkami.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Álo, pokud jde o sirup z bezu, tak ten nám loni krásně vyšel a byl super. Děti užívaly při nachlazení. Co mi nevyšlo, byla limonáda z květů bezu, na něm musím letos víc "zapracovat" :-)

      Tak ať se letos daří i Tobě A.

      Vymazat

Děkuji za vaši návštěvu i chvilku na komentář, který mi zde po sobě zanecháváte. Dáváte mi tak najevo, že se vás mne psaní či fotky nějakým způsobem dotýká.

Chci přinášet především inspiraci, radost, povzbuzení, zamyšlení.... k tématům, které mě samotnou zajímají nebo na ně sama hledám odpovědi, i když jsou někdy z těch, na které se názory hodně různí.

Díky za slušnost, ohleduplnost k ostatním a odvahu podepsat se pod svůj vlastní názor.

Mějte krásný den

Anna