středa 14. května 2014

Vzdělávací...

Dobré dopoledne,

po více než týdenní odmlce opět sedám k notebooku a začínám psát nový příspěvek. Tentokrát nebyl hlavním důvodem mé absence v blogerských vodách ani tak čas strávený na zahradě, jako vnitřní nutkavá potřeba trochu se zastavit a rozjímat, přemýšlet,...

Tohle rozjímání s sebou nakonec mj. přináší přihlášku do online kurzu pro rodiče dětí ( malých, větších i největších), nazvaného jednou z jeho autorek jako "Výchova nevýchovou". Stejně jako v řadě jiných rodin, se i u nás řeší, jak děti vychovávat, aby byla v rodině pohoda, aby děti rozvíjely své schopnosti, dovednosti... abychom se spolu cítili dobře.

Naše Viktorka je živel (nutno dodat, že nejspíš po mamince) a my hledáme cesty, jak tu hromadu energie, kterou má, nasměrovat správně, abychom se z toho nezbláznili a současně i Viki byla spokojená a šťastná... 

Zdroj: www.sodahead.com

A jako v řadě jiných rodin i my zkoušíme, co funguje a co ne. A protože jsem delší dobu cítila, že to stále není úplně "ono" a nechtěla jsem, abychom se dál trápili, přihlásila jsem se nakonec po zvážení všech pro a proti do výše uvedeného kurzu. 

Zatím mám za sebou týden kurzu a jsem s jeho úrovní maximálně spokojená. Nikdy bych nevěřila, že se i přes internet dá udělat tak pěkný kurz. Co vám ale budu povídat, pokud vás tohle téma zajímá, mrkněte zde: http://www.nevychova.cz/. Cena kurzu je hodně vysoká, ale po prvním týdnu nelituji. Mám pocit, že jsem konečně narazila na něco, co nepracuje jen s modelovými situacemi, formulacemi ad., které jsou na hony vzdálené realitě našeho života...

Nedělám zde reklamu kamarádce. S autorkami se neznám. Ale když mě něco opravdu osloví a mám pocit, že by mohlo pomoci i někomu dalšímu, ráda udělám reklamu, i někomu úplně cizímu a zadarmo :-) 

Jedním dechem však dodávám, že to není nic pro ty, kteří jsou přesvědčeni o tom, že rodič musí mít ve vztahu s dítětem vždy "navrch" a odmítají jednat s dítětem jako partnerem. A jedním dechem dodávám, že byť jsou cíle stejné i nastavení podobné, kurz není pouhou kopií známého bestselleru "Respektovat a být respektován" (pokud jde o mne, já jsem jej nedokázala strávit tak, aby mi byl nějak užitečný při mém počínání vychovávat naší dceru). Myslím, že kurz, který právě absolvuji, bude mnohem lepší. 

Nebudu nejspíš sama, kdo zaznamenal, jak hodně nás při výchově našich dětí ovlivnila výchova našich rodičů. Ta byla často postavena na moralizování, příkazech, zákazech, výhrůžkách, pokud nebudou věci tak, tak si přejí rodiče, "výměnných obchodech" za to, když děti budou dělat věci tak, jak si rodiče přejí... Byť to bylo míněno dobře. Pokud patříte mezi ty, kteří se chtějí z tohoto začarovaného kruhu dostat ven a začít jinak (jsem přesvědčena o tom, že to jde) a jste otevřeni novým myšlenkám, "výchova nevýchovou" stojí určitě za vyzkoušení. 

Já začala aplikovat některé principy hned druhý den po shlédnutí prvního videa a nestačila jsem se divit. Opravdu to jde. A narozdíl od těch příkazů, zákazů, vyhrožování.... věřím, že to bude mít dlouhodobý efekt. A že ačkoliv neutrpí Viktorčina sebedůvěra, se naučí větší samostatnosti, že ji budeme umět podpořit v tom vytvářet si vlastní názor a obhájit si ho, diskutovat o něm, ale současně přijmout názor druhých.... a že se od ní naučíme mnohé i my.

Tak nám držte palce!

Krásný, i když upršený den

Anička

10 komentářů:

  1. držím pěsti a přeju pevné nervy a spousty trpělivosti - ještě tak....10, 15, 20....let

    OdpovědětVymazat
  2. Vypadá to zajímavě, určitě zkouknu ty videa :) Díky za tip!
    TWF Kami*

    OdpovědětVymazat
  3. Milá Aničko, děti už mám značně odrostlé a tak ti přeji hodně štěstí a lásky při výchově Viktorky.
    IVA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivo, díky, snažím se a začínám mít pocit, že i Viki najela na "novou" vlnu :-)

      Vymazat
  4. Děkuju, mrknu na to, zní to zajímavě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak snad se bude líbit. Nemohu říct, že by se všechno hned dařilo, ale věřím, že to funguje, když člověk chce. Jen se chce do toho víc opřít a věřit si. A hlavně tu "výchovu" chci dělat opravdu jinak než doposud. Není to jednoduché (spousta špatných, i podvědomých návyků), ale nic není zadarmo. Člověk se musí snažit a děti mi za to stojí, jsou úžasné, i když to s nimi není vždycky snadné.

      Vymazat

Děkuji za vaši návštěvu i chvilku na komentář, který mi zde po sobě zanecháváte. Dáváte mi tak najevo, že se vás mne psaní či fotky nějakým způsobem dotýká.

Chci přinášet především inspiraci, radost, povzbuzení, zamyšlení.... k tématům, které mě samotnou zajímají nebo na ně sama hledám odpovědi, i když jsou někdy z těch, na které se názory hodně různí.

Díky za slušnost, ohleduplnost k ostatním a odvahu podepsat se pod svůj vlastní názor.

Mějte krásný den

Anna