pátek 24. listopadu 2017

Jindřich Halabala...

... byl známým českým architektem a významnou osobností českého designu.

A je mj. i autorem návrhu proslavených stylových křesílek s typickými područkami z ohýbaného dřeva vyráběných našimi Spojenými uměleckoprůmyslovými (také UP) závody - společností s dominantním postavením na meziválečné a poválečné nábytkářské scéně. Halabala jako hlavní architekt určoval charakter výroby tohoto podniku po více než dvě desetiletí.

Že šlo o kousky nadčasové a mimořádně kvalitní, dokazuje řada interiérů dodnes. Nejen křesílka, ale i další bytový nábytek navržený panem Halabalou patří dlouhodobě k nejvyhledávanějším produktům mezi sběrateli i fanoušky designu. Důkazem kvality je i to, že po mnoha letech užívání je Halabalův nábytek stále obvykle ve velmi dobrém stavu. Pokud je třeba něco renovovat, bývá to zpravidla pouze potahová látka.


A mně se před pár dny jeden takový nadčasový kousek podařilo sehnat na dálku na střední Moravě :-) Už dlouho jsem po křesílku a svém pohodlném háčkovacím/pletacím koutku v obývacím pokoji toužila. Původně jsem počítala s tím, že si jej znovu přečalouním - ale křeslo bylo až na menší dírku pod jednou z područek, způsobenou asi při převozu pérkem tlačeným ven zevnitř, úplně v pořádku. Takže jsem jen zašila a vyčistím dva malinkaté flíčky na sedadle. Koutek doplnila i nová úžasná stojací lampa (moc se mi líbí, že u ní lze svítit každým světlem zvlášť) a rozkládací židlička, kterou máme po manželově tatínkovi (jednu už jsem recyklovala jako noční stolek k posteli pro Viki). A brzy přibude i košík s potřebným tvořivým materiálem .-)

Po čerstvě zrenovovaném jídelním stole je to tak další kousek "s příběhem", který se u nás doma zabydlel :-)

Krásné dny

A.

14 komentářů:

  1. Aničko, podobná křesla jsem měla po mamince, jen jsem je nechala přečalounit. Pak se mi nějak nikam nehodila, tak si jedno vzala sestra a druhé neteř. Takže křesílka stále slouží. Prostě některé věci nestárnou. MOc hezký koutek na své tvoření máš.
    Krásný pátek.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Álo, to je fajn, že si renovovaná křesílka našla nový domov u Tvých příbuzných a dále slouží. Koutek už si pomalu zabydluji, myslela jsem u něj hlavně na ty dlouhé podzimní - zimní večery... ale když u nás dnes tak krásně svítilo sluníčko, říkala jsem si, že z něj bude parádní pozorovací stanice všeho, co se šustne na zahradě i během pěkných dnů :-) Krásný večer A.

      Vymazat
  2. Taková křesla měli moji rodiče a sedělo se v nich báječně. Pro chvíle pohody při tvořením máš opravdu skvělý a hlavně funkční koutek.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, doufám, že se Tvá slova v praxi potvrdí :-) Krásný podvečer A.

      Vymazat
  3. Aničko,
    tohle už není snad ani možné!
    Protože i přesně tahle křesla s tímto čalouněním osobně znám !
    Měla je má babička :-)
    Tolik toho máme společného !
    Já se snad budu muset rozjet za tebou do Beskyd ;-)
    I když na tvojí tvořivost, zručnost a rychlost stále nemám !
    Krásný víkend!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, možné je (téměř) vše :-) A s tou výzvou - ráda Tě u nás přivítám a v rámci svých schopností i pohostím. Jako ideální vidím období letních prázdnin, to bychom mohly něco vymyslet i s dětmi .-) Měj se krásně A.

      Vymazat
  4. Aničko, to se Vám to bude háčkovat:-). Krása! Mám také několik kousků starého nábytku s "duší", které jsem si časem "nastřádala" a jsem na ně náležitě pyšná :-). Tak ať se Vám v něm krásně tvoří! ZaZa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ZaZo, doufám, že ano, díky za přání :-) A svou sbírku si střežte, to už se dneska jen tak nevidí :-) Krásný den A.

      Vymazat
  5. Aničko, takovéto křesílko také pamatuji. I já bych ho dnes brala. Pohodlně do něj zapadnout, vzít do ruky štrikování, pustit pěknou hudnu... úplně to vidím... ;-) Tak ať Ti dobře slouží. Pěkný víkend. D. :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Krásné odpoledne Aničko, taková křesla jsme měli u našich.Na mne čekají ve sklepě na renovaci čtyři židle, štokrle a krásný stolek s vyřezávanou deskou.Zaúkolovala jsem bráchu, který bydlí v paneláku ,aby pohlídal až se budou lidi zbavovat starého nábytku a daří se.Už mám opravených a natřených více .Křeslo co máte ,tak dvě má soused po své babičče na zahradě, prší na ně a když jsem je chtěla odkoupit,tak neprodal, že je používají.Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, hezké odpoledne. No pravda, sídliště jsou cenným zdrojem mnohých podkladů, to je pravda. I když už v paneláku řadu let nežijeme, živě si vzpomínám, kolik toho vždycky bylo kolem kontejnerů na odpadky... Tak přeji, ať se renovace zdaří. Sousedovic křesla mě mrzí, to je vážně škoda, za pár let se s takovou rozpadnou :-( Hezký zbytek soboty A.

      Vymazat
  7. Luxusní kousek! Já tyhle stará hluboká křesla přímo miluju a zrovna po nějakých koukám k nám domů :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :-) Tak šťastnou ruku i při hledání toho Vašeho .-)

      Vymazat

Děkuji za vaši návštěvu i chvilku na komentář, který mi zde po sobě zanecháváte. Dáváte mi tak najevo, že se vás mne psaní či fotky nějakým způsobem dotýká.

Chci přinášet především inspiraci, radost, povzbuzení, zamyšlení.... k tématům, které mě samotnou zajímají nebo na ně sama hledám odpovědi, i když jsou někdy z těch, na které se názory hodně různí.

Díky za slušnost, ohleduplnost k ostatním a odvahu podepsat se pod svůj vlastní názor.

Mějte krásný den

Anna